Portal GSMK

Komunikacja Miejska Nowego Sącza => Historia komunikacji w Nowym Sączu i regionie => Wątek zaczęty przez: J.R. w 22 Kwiecień 2011, 20:03:25 20:03

Tytuł: DABy LS w służbie linii lokalnych P i R
Wiadomość wysłana przez: J.R. w 22 Kwiecień 2011, 20:03:25 20:03
W połowie lat 70-tych w Dani opracowano autobus DAB serii 5 (DAB LS 575). Pojazd posiadał alumioniowe nadwozie o układzie drzwi i długości dopasowanej do konkretnej potrzeby klienta. Na początku lat 80-tych zmoderniowano nieco autobus. Od 1981r oznaczany był jako seria 6 różniąca się detalami i silnikiem. DABy w porówaniu do podobnych zachodnich konstrukcji były trwałe, miały dobrze rozplanowane wnętrza. Produkowano je do 1983r.

Na początku lat 90-tych pojazdy te na zachodzie były już przestarzałe. Państwa byłego bloku wschodniego sprowadzały różne typy autobusów - 15-letnie wówczas autobusy były znacznie nowocześniejsze niż nowe pojazdy powstające w naszych fabrykach. Do Polski trafiło około 80-90 DABów obu serii. Służyły głównie w Skarżysku Kamiennej (komunikacja miejska) i w Nowym Sączu (PKS). Śladowe ilości kupili także inni przewoźnicy. Obecnie w naszym kraju DABy obu serii zniknęły już z dróg. Ostatnie wozy kończą swoją służbę na ulicach Oświęcimia i Łasku.

PKS Nowy Sącz zakupił w 1993 roku około dziewięciu autobusów tego typu. Wśród nich sześĆ wozów pochodziło z firmy HT Kobenhavn i posiadało charakterystyczne kremowo-czerwone malowanie oraz układ drzwi 2+2+0. Jeden był żółto-czerwony o układzie drzwi 2+0+2 a pozostałe dwa żółte o układzie drzwi 1+0+2 - prawdopodobnie ciut krótsze. Autobusy skierowano do obsługi sztandarowych linii podmiejskich P i R które zastąpiły odpowiednio linie MPK nr 21 do Kosarzysk oraz linię 8 do Rytra Jantar. Od samego początku LSy były pomalowane pod gminę Piwniczna, dopiero na końcu służby zniknęły napisy niegdysiejszej sztandarowej lokalnej linii. W latach późniejszych PKS Nowy Sącz kupował DABy kolejnych serii różniące się już od LSów. Sądeckie DABy znikały niezauważalnie. Najpierw zniknął wóz o układzie drzwi 2+0+2, pozostałe wozy przemalowano na żółto. Upodobnione do swoich młodszych braci zasadniczo skończyły swoją służbę około 2007r. chociaż tak naprawdę ostatni z nich (o układzie drzwi 1+0+2) poległ dopiero na początku 2009r. Prawdopodobnie wóz o układzie drzwi 2+0+2 był DABem serii 6 podczas gdy pozostałe reprezentowały serię 5.

Schemat pojazdów:

Początkowy wygląd
(http://gsmk.org.pl/podstrony/tabor_pks/schematy/dab_ls575_s1.png)

(http://gsmk.org.pl/podstrony/tabor_pks/schematy/dab_ls575_s2.png)

(http://gsmk.org.pl/podstrony/tabor_pks/schematy/dab_ls575_s5.png)

(http://gsmk.org.pl/podstrony/tabor_pks/schematy/dab_ls575_s6.png)

Lata późniejsze
(http://gsmk.org.pl/podstrony/tabor_pks/schematy/dab_ls575_s4.png)

(http://gsmk.org.pl/podstrony/tabor_pks/schematy/dab_ls575_s3.png)

I na starych zdjęciach znalezionych na sieci:

(http://www.phototrans.eu/images/photos/small/34/396094.jpg) (http://www.phototrans.eu/14,396094,0.html)

(http://www.phototrans.eu/images/photos/small/2/87356.jpg) (http://www.phototrans.eu/14,87356,0.html)

(http://www.phototrans.eu/images/photos/small/13/69335.jpg) (http://www.phototrans.eu/14,69335,0.html)

(http://www.phototrans.eu/images/photos/small/21/237933.jpg) (http://www.phototrans.eu/14,237933,0.html)

(http://www.phototrans.eu/images/photos/small/1/45495.jpg) (http://www.phototrans.eu/14,45495,0.html)

(http://www.phototrans.eu/images/photos/small/40/79206.jpg) (http://www.phototrans.eu/14,79206,0.html)

(http://www.phototrans.eu/images/photos/small/8/14222.jpg) (http://www.phototrans.eu/14,14222,0.html)

(http://www.phototrans.eu/images/photos/small/7/221313.jpg) (http://www.phototrans.eu/14,221313,0.html)

(http://www.phototrans.eu/images/photos/small/4/221632.jpg) (http://www.phototrans.eu/14,221632,0.html)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/994_99.jpg) (http://www.b10r.com/billede.php?id=1203)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/NS_99.jpg) (http://www.b10r.com/billede.php?id=1212)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/945_99.jpg) (http://www.b10r.com/billede.php?id=1217)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/001.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=2726)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/002.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=2729)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/003.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=2728)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/004.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=5212)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/005.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=5213)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/Image3045.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=5214)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/006.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=2730)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/007.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=2727)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/Image3048.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=5217)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/Image3049.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=5279)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/008.jpg) (http://www.ht-busser.dk/billede.php?id=2731)

(http://www.gsmk.org.pl/grafika/DAB/009.jpg) (http://www.b10r.com/billede.php?id=1211)