23 393 Wiadomości w 5 763 wątkach, - wysłana przez 105 użytkowników - Najnowszy użytkownik: michal_sekula_

Autor Wątek: Początki KM w Nowym Sączu  (Przeczytany 3921 razy)

J.R.

  • GSMK
  • Wiadomości: 3 245
  • Reputacja 3
    • Status GG
    • Zobacz profil
Początki KM w Nowym Sączu
« dnia: 22 Listopad 2010, 20:59:25 20:59 »
Dziś na skrzynkę zarządu GSMK przyszedł bardzo ciekawy mail od Pana Prezesa Oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego w Nowym Sączu.

W mailu czytamy:

Cytuj
Regularna linia autobusowa zainaugurowała jazdę ulicą Batorego w dniu 7 VI 1948 r. na trasie Dworzec PKP - Rynek, samochodem Ford V8 przerobionym na autobus.

Ponadto w "Encyklopedii Sądeckiej" znalazłem kilka informacji:

1.Pierwszym autobusem był wojskowy FORD V8 przerobiony w 1948 na budę do wożenia ludzi
2.Następnym był Panhard Levassort zwany "stodoła"
3.Później kupili Steyr zwany "kurnik" i te trzy pojazdy jeździły od 7 VI 1948 do 1951
4.W 1951 kupili dwa Mavagi
5.W 1952 kupili dwa Chausson-y
6.Potem przyszła kolej na Star 52 i tego było więcej


Tutaj trochę zaczyna faktów się łączyĆ ale trochę z tym co udało się ustaliĆ mieszaĆ. Wg wiedzy którą dysponowałem to Mavagi - sztuk dwa zakupione w 1951 roku były używane - pochodziły z Warszawy (jeden z nich miał namalowany herb Warszawy i numer taborowy ze stolicy - widaĆ na jednym zdjęciu). Chausson AH 48 - były albo wypożyczone z PKS Tarnów albo odkupione z PKS Tarnów - prawdopodobnie posłużyły do wymiany - i tu jest problem bo wg naszej wiedzy za Mavagi z Warszawy. Może Mavagów było więcej - dwa nowe plus para używanych? Wg danych miłośników komunikacji z Warszawy ich Mavagi wyprodukowano w 1950 a sprzedano w 1953. Może zatem były 2 fabrycznie nowe w 1951 oraz 2 używane (z 1950) wymienione za Chaussony w 1953?

Cytuj
Autobusy do początku lat 70. startowały z placu spod samego budynku dworca, później urządzono przystanki przy ulicy - przed blokiem "Pekin", by większośĆ przenieśĆ ostatecznie na nowy plac dworca autobusowego. Ciężarówki zastąpiono w początku lat 50. autobusami; autobusy pierwszej linii o wdzięcznym numerze "0", kursowały z Dworca PKP do Rynku do II połowy lat 70, kiedy zlikwidowano ten numer. Druga, uruchomiona linia autobusowa miała relację Dworzec PKP - Helena a w 1952 uruchomiono trzecią z dworca na ulicę Graniczną. Takie były początki miejskiej komunikacji po wojnie.

Przed wojną spod dworca PKP odjeżdżały autobusy "Komunikacji Samochodowej PKP" do Szczawnicy i Krynicy.


Jeszcze dalej Pan Prezes opisuje te początki komunikacji i krótki rys do lat 90tych.

W każdym bądź razie pasuje byśmy w końcu sklecili historię nowowsądeckiej komunikacji bo od 2-3 lat coś się pisze i nic z tego nie wyszło. Trzeba na 100% przeorganizowaĆ naszą szczątkową wiedzę o początkach na tą opisaną wyżej.

Trzeba w końcu posegregowaĆ ukłąd linii i jego rozwój. W każdym razie wielki szacunek za te fakty które dostaliśmy od Oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego w Nowym Sączu.

Dziękujemy :!: