23 393 Wiadomości w 5 763 wątkach, - wysłana przez 105 użytkowników - Najnowszy użytkownik: michal_sekula_

SCANIA CR112


Historia modelu i dane techniczne

          Prototyp Scanii CR 112 pojawił się w firmie Saab-Scania AB już w 1976 r. Jego seryjna produkcja rozpoczęła się dwa lata później i trwała ponad 20 lat. Ostatnie Scanie z tej serii zjechały z taśmy produkcyjnej tuż przed końcem XX wieku. W międzyczasie firma ta, założona w ponad 100 lat temu jako Maskinfabriks AB Scania z siedzibą w szwedzkim Malmö, zdążyła zerwać współpracę z SAAB-em i przejąć fabrykę firmy Kapena w Słupsku, która obecnie jest głównym europejskim zakładem produkcyjnym koncernu Scania AB. Warto także podkreślić, że w chwili wejścia na rynek modelu CR112 Scania zajmowała się głównie produkcją ciężarówek i podwozi autobusowych, które zabudowywano nadwoziami innych firm (m.in. DAB oraz nadwozia fińskich producentów). Modele CR112 i pokrewne modele CN112 oraz CN113 były praktycznie debiutem Scanii jeśli chodzi o produkcję kompletnych autobusów stąd też były one produkowane właściwie wyłącznie na krajowy rynek.
          Scania CR112 wyposażona została w dość mocny silnik własnej produkcji, umieszczony za tylną osią pojazdu. Układ drzwi był niezmienny ? w przedniej i środkowej części drzwi dwuskrzydłowe, zaś w części tylnej jednoskrzydłowe. W starszych egzemplarzach montowano drzwi harmonijkowe. Autobusem tym mogło podróżować maksymalnie 80 pasażerów, z czego 35 mogło zająć miejsca siedzące. Standardowo model ten wyposażony był w mechaniczną skrzynię biegów VOITH.
          Pierwsze Scanie CR112 w Polsce zaczęły pojawiać się po 1990 r. (Kraków, Jaworzno) i były to przez dłuższy czas autobusy wycofywane ze szwedzkich przedsiębiorstw komunikacyjnych. Dopiero kilka lat później polscy przewoźnicy zdecydowali się na zakup nowych wozów. Autobusy wycofywane z eksploatacji w Skandynawii były jednak w dość dobrym stanie, stąd możliwe było ich wykorzystanie w Polsce jeszcze przez kilka lat. Komunikacja w Polsce w tym okresie przeżywała kryzys i borykała się z problemem niedofinansowania, a także coraz bardziej awaryjnego taboru. Dlatego też uzupełnienie go nawet używanymi Scaniami stanowiło bardzo istotne wsparcie.
          Autobusy Scania CR112 okazały się być dość wygodnymi, chwalonymi przez pasażerów pojazdami. Problem stanowił jednak brak części zamiennych na polskim rynku, zaś w początkowych latach eksploatacji także odpowiedniego zaplecza technicznego do obsługi skandynawskich wozów. Wadą była także bardzo wysoka podłoga, zwłaszcza w tylnych drzwiach. W rezultacie dziś po polskich drogach jeździ już tylko kilka egzemplarzy z serii CR112 / CN112 / CN113 prawie tylko z nowszych podserii. To niewiele jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że takich autobusów sprowadzono do kraju ponad 100. Ponieważ autobusy te projektowane były pod zimny skandynawski klimat, latem wewnątrz było bardzo gorąco jeśli pojazd nie posiadał klimatyzacji, a w przypadku pierwszych modeli jeżdżących nad Wisłą właśnie tak było. Za to zimą autobus okazywał się być bardzo szczelny czego dowodem były wiecznie zaparowane szyby. Wspomnienia te można odnieść także do innych skandynawskich starszych autobusów, a mianowicie Volvo Wiima, które jeszcze do niedawna można było spotkać w Tarnowie.
          W późniejszych latach w Polsce pojawiały się coraz nowsze modele Scanii co zaowocowało lepszym przygotowaniem do ich obsługi i coraz mocniejszym wpisaniem się tej marki w pejzaż polskich miast.

Dane techniczne:

SilnikScania DS11
Pojemność silnika11 000 ccm
Moc silnika260 KM
Ilość miejsc80 (w tym 35 siedzących)
Układ drzwi2-2-1
Długość12000 mm
Szerokość2480 mm
Wysokość3200 mm
Wysokość podłogi705 / 705 / 855 mm

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza

          W Nowym Sączu Scanie CR112 pojawiły się w 1993 r. Zostały odkupione od szwedzkiego przewoźnika z miasta Linköping. Po sądeckich ulicach jeździło 6 takich autobusów oznaczonych numerami taborowymi #101-#106. Przeważnie przypisywano im do obsługi stałe brygady na liniach 5, 7, 23 i 28, a dopiero w późniejszym okresie pojawiły się na innych liniach. Cztery pojazdy po zakończeniu służby tutaj, zostały sprzedane prywatnym przewoźnikom, którzy eksploatowali je jeszcze przez długi czas. Dwa autobusy (#103 i #105) został zezłomowane, zaś części z nich wykorzystano do napraw pozostałych wozów. Jeszcze niedawno w Krakowie można było spotkać przynajmniej jeden z sądeckich autobusów, ale niestety około 2008r. ślad po nim zaginął.


Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Skreślony z inwentarza Barwy fabryczne Uwagi
#101 Scania CR112 1979 1993 1999 S -
#102 Scania CR112 1979 1993 1999 S -
#103 Scania CR112 1979 1993 1999 -
#104 Scania CR112 1979 1993 1998 S -
#105 Scania CR112 1979 1993 1998 -
#106 Scania CR112 1980 1993 1999 S -


Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw



Numery taborowe:
#101, #103, #104, #105



Numery taborowe:
#102



Numery taborowe:
#106


Dalsze lata eksploatacji pojazdów



Numery taborowe:
#103, #104
od 19xx


Na starej fotografii:



Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobus Scania CR112 #101 na linii 10 na Dworcu MPK przy ulicy Kolejowej