SOLBUS B9.5
|
Historia modelu i dane techniczne
W 2001 r. z Kujawskich Zakładów Napraw Samochodów, które przez wiele lat zajmowały się remontowaniem różnego typu autobusów, wydzielono prywatną fabrykę Solbus. Początkowo fabryka ta produkowała autobusy na licencji czeskiego producenta - firmy SOR. Na bazie tej licencji powstał projekt lokalnego autobusu Solbus C 9,5, a później także w wydłużonej wersji C 10,5.
Rok później firma odpowiedziała na zapotrzebowanie miejskich zakładów komunikacyjnych zwłaszcza z miast średniej wielkości, prezentując ten sam model w wersji miejskiej oznaczonej symbolem B 9.5. Pierwszy egzemplarz w 2003 r. trafił właśnie do Nowego Sącza, który dość chętnie wprowadził autobusy tej marki.
Wersja miejska autobusu ma pojemność 86 pasażerów (w tym 25 na miejscach siedzących) i jest pojazdem całkowicie wysokopodłogowym. Wyposażona jest w silnik produkowany przez Iveco. Teoretycznie większą trwałość pojazdu zapewnia wykorzystanie sporej ilości elementów wykonanych z tworzyw sztucznych. Nie zmienia to jednak faktu, że model ten jest dość awaryjny.
Kariera Solbusa B 9,5 okazała się poza tym być wyjątkowo krótką. Już w 2007 r. firma SOR wypowiedziała wspomnianą licencję i w rezultacie model ten został wycofany z produkcji. Z tego powodu w taborze polskich przewoźników znajdują się jedynie 62 egzemplarze Solbusa B 9,5.
Przez cały okres produkcji autobus ten wytwarzany był praktycznie bez zmian w projekcie. Pewna partia autobusów jedynie otrzymała przednie reflektory podwójne okrągłe zamiast prostokątnych. |
Dane techniczne:
Silnik | Iveco F4AE0682 |
Pojemność silnika | 5 880 ccm |
Moc silnika | 239 KM |
Ilość miejsc | 86 (w tym 25 siedzących) |
Układ drzwi | 1-2-0 lub 1-2-1 |
Długość | 9580 mm |
Szerokość | 2480 mm |
Wysokość | 2950 mm |
Wysokość podłogi | 600 / 600 / 800 mm |
Dodatkowe wyposażenie | ABS, ASR, w niektórych winda dla niepełnosprawnych
|
W komunikacji miejskiej Nowego Sącza
W samym Nowym Sączu jest ich 8 (5 wersji) - otrzymały numery taborowe od #58 do #65 i przeważnie obsługują linie o nieco mniejszym natężeniu ruchu pasażerskiego. Dwa pierwsze wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów, ostatni egzemplarz jest dwudrzwiowy w wersji podmiejskiej - na początku eksploatacji wyposażony był w zasłonki.
W lipcu 2018r. ze ze względu na zły stan kratownicy wycofany został #58, czyli prototypowy, pierwszy złożony przez Solbusa autobus na licencji czeskiego SORa. Wdrożenie do eksploatacji nowych MANów zakończyło w marcu 2019r. eksploatację Solbusów #59, #61, #62 i #63. W czerwcu wycofano #60 oraz #64. |
Nr tab. |
Marka i typ |
Data produkcji |
Rok zakupu |
Rok wycofania |
Barwy fabryczne |
Uwagi |
#58 |
Solbus B9.5 |
2002 |
2003 |
2018 |
 |
automatyczna skrzynia biegów |
#59 |
Solbus B9.5 |
2003 |
2003 |
2019 |
 |
automatyczna skrzynia biegów |
#60 |
Solbus B9.5 |
2004 |
2004 |
2019 |
 |
- |
#61 |
Solbus B9.5 |
2004 |
2004 |
2019 |
 |
- |
#62 |
Solbus B9.5 |
2004 |
2004 |
2019 |
 |
- |
#63 |
Solbus B9.5 |
2005 |
2005 |
2019 |
 |
- |
#64 |
Solbus B9.5 |
2005 |
2005 |
2019 |
 |
- |
#65 |
Solbus B9.5 |
2007 |
2007 |
|
 |
dwudrzwiowy |
Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw

Numery taborowe:
#58

Numery taborowe:
#59

Numery taborowe:
#60, #61, #62

Numery taborowe:
#63, #64

Numery taborowe:
#65
Dalsze lata eksploatacji pojazdów

Numery taborowe:
#58

Numery taborowe:
#59

Numery taborowe:
#60, #61, #62

Numer taborowy:
#62 (począwszy od 2015r.)

Numery taborowe:
#63, #64

Numer taborowy:
#65
|
|