19 772 Wiadomości w 3 979 wątkach, - wysłana przez 85 użytkowników - Najnowszy użytkownik: robns

CHAUSSON AH 48


Historia modelu i dane techniczne

          Polska po zniszczeniach II Wojny Światowej nie była w stanie i nie miała odpowienich fabryk by uruchomić produkcję autobusów. Potrzeby przewozowe w miastach a także w komunikacji międzymiastowej wciąż rosły. Pojazdy pozystane z dostaw jako pomoc po zniszczeniach wojennych jak i te które przetrwały II Wojne Światową dokonywały swego żywota. Około roku 1947 rozpoczeto dostawy francuskich autobusów Chausson, z włoch pozystano kilkanaście nowych autobusów a także podwozia które zabudowywano polskimi nadwoziami.

Dane techniczne:

SilnikPanhard 4HL
Pojemność silnika5 700 ccm
Moc silnika85 KM
Ilość miejsc70 (w tym 30 siedzących)
Układ drzwi1-0-1
Długość10470 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3025 mm
Wysokość podłogib.d.

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza

          Średnie i małe miasta nie mogły liczyć jednak na przydział takich wozów. Kilkanaście autobusów pozyskały jednak lokalne oddziały PKSu - jak oddział Tarnowski. Jeden autobus Chausson (prawdopodobnie typ AH 48) został wypożyczony ówczesnemu MZK Nowy Sącz.
          Nieznane są dzisiaj formalne szczegóły przekazania oraz dokładny czas jednak pojazd ten po około roku został wymieniony w Warszawie za używanego Mavaga Tr5. Było to spowodowane odgórnym zarządzeniem gromadzenia wszystkich Chausson'ów w Warszawie. Mavag Tr5 formalnie należał już do MZK Nowy Sącz.


Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok wypożyczenia Rok zamiany Barwy fabryczne Uwagi
#xx Chausson AH 48 1948 1951 1953 wypożyczony z PKS Tarnów


Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw



Numery taborowe:
Chausson AH 48