19 772 Wiadomości w 3 979 wątkach, - wysłana przez 85 użytkowników - Najnowszy użytkownik: robns

Jelcz L11


Historia modelu i dane techniczne

W połowie lat 80. przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej opierały swój tabor praktycznie wyłącznie na Jelczach PR110M oraz różnych modelach węgierskiego Ikarusa. Produkcja tego pierwszego napotykała liczne trudności, wobec czego fabryka w Jelczu nie była w stanie pokryć krajowego zapotrzebowania na autobusy miejskie. Również PKS korzystał z autobusów Jelcz PR110M na liniach lokalnych. Nieliczne pojazdy innych firm wykruszały się a potrzeby na liniach podmiejskich rosły. JZS wdrażając do produkcji model Jelcz M11 rozpoczął szykowanie lokalnego autobusu, zaprezentowanego dopiero w 1987r modelu Jelcz L11.

Autobus ten oparty był na podwoziach dostarczanych z Węgier, wyposażonych w silnik i układ jezdny. Podwozia te już w Polsce zabudowywano nadwoziem złożonym z elementów Jelcza PR110M. Stąd też autobus z zewnątrz na pierwszy rzut oka niewiele różnił się od tego modelu choć był nieco krótszy i przez to pozbawiony charakterystycznych dla "PR-ki" owalnych okien obok tylnych drzwi. Największe zmiany zaszły w kwestiach technicznych. Autobus otrzymał bowiem montowane i sprawdzone już wcześniej w Ikarusach silnik RABA-MAN D2156HM6U i skrzynię biegów CSEPEL. Silnik montowano pomiędzy osiami co sprawiło, że autobus na całej długości miał podłogę umieszczoną na tej samej, niestety sporej wysokości. Nie było również podestów na których w Jelczu PR110M montowano siedzenia - w modelu L11 wszystkie mocowano bezpośrednio do podłogi. Pojazd posiadał 90 miejsc w tym siedzące w liczbie 40. U góry znajdowały się półki plecione na bagaż, znane z dalekobieżnych odmian Jelcza PR110. W roku 1988 do produkcji skierowano przekonstruowaną wersję o zmienionym układzie drzwi 2+0+2 oznaczoną Jelcz L11/2. Liczba miejsc siedzących wzrosła do 44. Jelcze L11 w stosunku do modelu miejskiego M11 poza wnętrzem różniły się skrzynią biegów o wydłużonych przełożeniach.

Jelcz L11 okazał się być pojazdem dość awaryjnym. PKSy mając od początku lat 90-tych dość duże możliwości wymiany taboru na tabor używany zachodni szybko modernizowały swój park. Nieliczne firmy w których Jelcze L11 przetrwały, modernizowały je na różne sposoby. Dziś w eksploatacji pozostają niedobitki tych pojazdów. Znacznie trudniej spotkać L11 w porównaniu do M11 - ich miejskiego odpowiednika.

Dane techniczne:

SilnikRABA-MAN D3156HM6U
Pojemność silnika10 350 ccm
Moc silnika192 KM
Ilość miejsc90 (w tym 40 siedzących) | 90 (w tym 44 siedzące)
Układ drzwi2-2-2 | 2-0-2
Długość11000 m
Szerokość2500 mm
Wysokość3080 mm
Wysokość podłogi970 mm

W służbie PKS Nowy Sącz

PKS Nowy Sącz dysponował Jelczami L11 w obu odmianach - L11 i L11/2. Autobusy te do końca swej krótkiej służby nie przeszły praktycznie żadnych większych remontów i modernizacji. Zniknęły szybko i niespodziewanie. Prawdopodobnie pośród Jelczy L11 i L11/2 był jeden Jelcz M11.
GSMK czyni próby zdobycia Jelcza L11/2 jednak znalezienie egzemplarza który nie przeszedł modernizacji graniczy z cudem.


Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Skreślony z inwentarza Barwy fabryczne Uwagi
#xx Jelcz L11 1987 1987 200x -
#xx Jelcz L11/2 1988 1988 200x -


Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw



Numery taborowe:
Jelcz L11
#xx



Numery taborowe:
Jelcz L11/2
#xx


Dalsze lata eksploatacji pojazdów



Numery taborowe:
Jelcz L11
#xx



Numery taborowe:
Jelcz L11/2
#xx