MAN NL223/NL263/NL283/NL313
|
Historia modelu i dane techniczne
MAN A21 (NL 223/263/283/313) to trzecia generacja autobusów niskopodłogowych która trafiła do produkcji w 1998r. W niektórych opcjach posiadają 100% niskiej podłogi - także w drzwiach tylnych. Autobus pod względem parametrów jest bardzo zbliżony do poprzednika. Poprawiono największe niedociągnięcia. MAN A21 posiada znacznie nowocześniejszą linię nadwozia.
Najstarsze egzemplarze powoli są wycofywane na zachodzie Europy i sprzedawane do przedsiębiorstw także w Polsce. |
Dane techniczne:
Silnik | MAN D0826|MAN D2866 |
Pojemność silnika | 6 870 ccm|11 967 ccm |
Moc silnika | 220 KM|260 KM|280 KM|310 KM |
Ilość miejsc | zależna od wersji 95-100 (30-35 siedzących) |
Układ drzwi | 2-2-2 lub 1-2-2 lub 2-2-0 |
Długość | 11950 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 2880 mm |
Wysokość podłogi | 340 / 340 / 588 mm | 340 / 340 / 340 mm |
W komunikacji miejskiej Nowego Sącza
Do Nowego Sącza w 2010r. sprowadzone zostały dwa autobusy MAN NL223. Pojazdy były używane, służyły wcześniej w niemieckim Offenbach am Main. Autobusy te posiadają w wyposażeniu między innymi elektrycznie otwierane drzwi. W roku 2012 trafił do MPK kolejny używany MAN NL223 (#119) - tym razem z Austrii z Klagenfurt. Autobus posiada klimatyzację dla kierowcy, środkowe drzwi są odskokowo-przesuwne, inny jest też układ siedzeń. W tym samym roku przybył MAN NL263 z Postbus Wien - autobus ten posiada 100% niskiej podłogi i pełną klimatyzację. Jako pierwszy został przemalowany w barwy MPK i był w pierwszym okresie flagowym autobusem. Kolejne dwa MANy (#121 i #122) pochodzą tak jak pierwsze z Offenbach am Main. #123 to MAN NL263 z komunikacji miejskiej Berlina (pełna klimatyzacja, elektryczne drzwi, 100% niskiej podłogi), #124 pochodzi z Ingolstadt, gdzie trafił do komunikacji miejskiej z rąk prywatnego przewoźnika - z tego powodu jest bardzo odmiennie wyposażony: między innymi w sporadycznie spotykane drzwi odskokowo-przesuwne w układzie 1-2-2. #125 to NL223 pochodzący z Austrii z Klagenfurt (tak jak bliźniaczy #119). #126 ma identyczny rodowód jak #120. #127 to NL223 z komunikacji miejskiej z Meißen, ma wszystkie okna otwierane i dzieloną przednią szybę. #128 pochodzi z Francji z miejscowości Béziers, posiada nietypowe wysokie siedzenia. Pierwszym MANem, który zasilił szeregi MPK w 2014 jest #191. Jest to swoista ciekawostka taborowa, ponieważ pojazd posiada drzwi w układzie 2-2-0. Kolejny to #129, pojazd bliźniaczy do #124, lecz z mocniejszym silnikiem (310KM). #130 pochodzi z niemieckiego Kamen, ma fotele lotnicze i pełną klimatyzację. #131 to NL313 z Berna ze Szwajcarii (z poczty szwajcarskiej), posiada z tyłu haki na bagażnik. #132 przyjechał do nas z Kędzierzyna-Koźla - jest jedynym MANem A21 we flocie MPK Nowy Sącz, który od nowości służy w Polsce. #133 to już 3 MAN z Klagenfurtu, jednak po drodze jeździł jeszcze w Döhler-Reisen Chemnitz. Pod koniec marca dotarły #134 i #135, bliźniacze do #127. W czerwcu zakupiono #136, który pochodzi z niemieckiego Celle, pojazd jest z pierwszej "rozpoznawczej" serii i posiada odmienne światła i przedni zderzak. W lipcu szeregi MPK zasilił drugi pojazd w układzie drzwi 2-2-0, który wcześniej jeździł przez pewien czas w Lubinie, a pochodzi z Wurzburga. Wrzesień 2015r. przyniósł zakup dwóch MANów NL263 z Brunszwiku. Pojazdy otrzymały numery taborowe: #137 i #138. Zakupy używek w roku 2016 rozpoczęła dostawa #139, który wcześniej jeździł w Leoben, ale pochodzi z Klagenfurtu. W sierpniu kupiono #140, czyli NL263 z VBK Kipp. W marcu 2017r. zadebiutował #141. Ostatnie dwa autobusy tylne drzwi mają otwierane przez pasażera za pomocą tzw. ciepłego guzika. W sierpniu 2020r. #192 spłonął w wyniku pożaru na zajezdni. |
Nr tab. |
Marka i typ |
Data produkcji |
Rok zakupu |
Rok kasacji |
Barwy fabryczne |
Poprzedni właściciel |
Inne |
#117 |
MAN NL223 |
1999 |
2010 |
- |
 |
ex Offenbach am Main #13 |
- |
#118 |
MAN NL223 |
1999 |
2010 |
- |
 |
ex Offenbach am Main #14 |
- |
#119 |
MAN NL223 |
1999 |
2012 |
- |
 |
ex Klagenfurt #50 |
klimatyzacja kierowcy |
#120 |
MAN NL263 |
1999 |
2012 |
2020 |
 |
ex Postbus Wien #2631 |
klimatyzacja całopojazdowa |
#121 |
MAN NL223 |
1999 |
2012 |
- |
 |
ex Offenbach am Main #15 |
- |
#122 |
MAN NL223 |
1999 |
2012 |
- |
 |
ex Offenbach am Main #16 |
- |
#123 |
MAN NL263 |
2001 |
2013 |
- |
 |
ex Berlin #1237 |
klimatyzacja całopojazdowa |
#124 |
MAN NL263 |
2001 |
2013 |
2020 |
 |
ex Ingolstadt #115 |
- |
#125 |
MAN NL223 |
1999 |
2013 |
2020 |
 |
ex Klagenfurt #35 |
klimatyzacja kierowcy |
#126 |
MAN NL263 |
1999 |
2013 |
- |
 |
ex Postbus Wien #2634 |
klimatyzacja całopojazdowa |
#127 |
MAN NL223 |
2000 |
2013 |
- |
 |
ex VGM Meißen #38 |
- |
#128 |
MAN NL223 |
1998 |
2013 |
- |
 |
ex Bus Occitan Béziers #507 |
- |
#129 |
MAN NL313 |
2001 |
2014 |
2021 |
 |
ex Feniks V Gliwice #591 |
- |
#130 |
MAN NL263 |
2001 |
2014 |
2021 |
 |
ex VKU Kamen #01-67 |
klimatyzacja całopojazdowa |
#131 |
MAN NL313 |
2002 |
2014 |
2020 |
 |
ex PostAuto Bern #4 |
- |
#132 |
MAN NL223 |
2002 |
2014 |
- |
 |
ex MZK Kędzierzyn-Koźle #107 |
- |
#133 |
MAN NL223 |
1999 |
2015 |
- |
 |
ex Döhler-Reisen Chemnitz |
klimatyzacja kierowcy |
#134 |
MAN NL223 |
2000 |
2015 |
- |
 |
ex VGM Meißen #13 |
- |
#135 |
MAN NL223 |
2000 |
2015 |
- |
 |
ex VGM Meißen #8 |
- |
#136 |
MAN NL223 |
1998 |
2015 |
- |
 |
ex CeBus Celle #65 |
- |
#137 |
MAN NL263 |
2002 |
2015 |
- |
 |
ex BSVAG Braunschweig #0201 |
- |
#138 |
MAN NL263 |
2002 |
2015 |
- |
 |
ex BSVAG Braunschweig #0203 |
- |
#139 |
MAN NL223 |
1998 |
2016 |
- |
 |
ex Stadtwerke Leoben #68 |
klimatyzacja kierowcy |
#140 |
MAN NL263 |
1999 |
2016 |
- |
 |
ex VBK Kipp #99-67
|
monitoring, tylne drzwi na CG, odbudowany po pożarze silnika w 2017r. |
#141 |
MAN NL313 |
2003 |
2017 |
- |
 |
ex VKU Kamen #03-67 |
klimatyzacja całopojazdowa, monitoring, tylne drzwi na CG |
#191 |
MAN NL223 |
2000 |
2014 |
- |
 |
ex Kossmann Recklinghausen #203 |
dwudrzwiowy |
#192 |
MAN NL223 |
1999 |
2015 |
2020 |
 |
ex Cuprum Travel Lubin #108 |
dwudrzwiowy |
Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw

Numery taborowe:
#117, #118, #121, #122

Numery taborowe:
#119, #125

Numer taborowy:
#120

Numer taborowy:
#123

Numer taborowy:
#124

Numer taborowy:
#126

Numery taborowe:
#127, #134, #135

Numer taborowy:
#128

Numer taborowy:
#129

Numer taborowy:
#130

Numer taborowy:
#131

Numer taborowy:
#132

Numer taborowy:
#133

Numery taborowe:
#136

Numer taborowy:
#137, #138

Numer taborowy:
#139

Numer taborowy:
#140

Numer taborowy:
#141

Numer taborowy:
#191

Numer taborowy:
#192
Dalsze lata eksploatacji pojazdów

Numery taborowe:
#117, #118, #122 (począwszy od 2013r.) #121 (począwszy od 2014r.)

Numer taborowy:
#123 (począwszy od 2014r.)

Numery taborowe:
#119, #125 (począwszy od 2014r.)

Numer taborowy:
#126 (począwszy od 2014r.)
|
|