19 758 Wiadomości w 3 975 wątkach, - wysłana przez 85 użytkowników - Najnowszy użytkownik: robns

MAN NL223/NL263/NL283/NL313


Historia modelu i dane techniczne

          MAN A21 (NL 223/263/283/313) to trzecia generacja autobusów niskopodłogowych która trafiła do produkcji w 1998r. W niektórych opcjach posiadają 100% niskiej podłogi - także w drzwiach tylnych. Autobus pod względem parametrów jest bardzo zbliżony do poprzednika. Poprawiono największe niedociągnięcia. MAN A21 posiada znacznie nowocześniejszą linię nadwozia.
          Najstarsze egzemplarze powoli są wycofywane na zachodzie Europy i sprzedawane do przedsiębiorstw także w Polsce.

Dane techniczne:

SilnikMAN D0826|MAN D2866
Pojemność silnika6 870 ccm|11 967 ccm
Moc silnika220 KM|260 KM|280 KM|310 KM
Ilość miejsczależna od wersji 95-100 (30-35 siedzących)
Układ drzwi2-2-2 lub 1-2-2 lub 2-2-0
Długość11950 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2880 mm
Wysokość podłogi340 / 340 / 588 mm | 340 / 340 / 340 mm

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza

          Do Nowego Sącza w 2010r. sprowadzone zostały dwa autobusy MAN NL223. Pojazdy były używane, służyły wcześniej w niemieckim Offenbach am Main. Autobusy te posiadają w wyposażeniu między innymi elektrycznie otwierane drzwi. W roku 2012 trafił do MPK kolejny używany MAN NL223 (#119) - tym razem z Austrii z Klagenfurt. Autobus posiada klimatyzację dla kierowcy, środkowe drzwi są odskokowo-przesuwne, inny jest też układ siedzeń. W tym samym roku przybył MAN NL263 z Postbus Wien - autobus ten posiada 100% niskiej podłogi i pełną klimatyzację. Jako pierwszy został przemalowany w barwy MPK i był w pierwszym okresie flagowym autobusem. Kolejne dwa MANy (#121 i #122) pochodzą tak jak pierwsze z Offenbach am Main. #123 to MAN NL263 z komunikacji miejskiej Berlina (pełna klimatyzacja, elektryczne drzwi, 100% niskiej podłogi), #124 pochodzi z Ingolstadt, gdzie trafił do komunikacji miejskiej z rąk prywatnego przewoźnika - z tego powodu jest bardzo odmiennie wyposażony: między innymi w sporadycznie spotykane drzwi odskokowo-przesuwne w układzie 1-2-2. #125 to NL223 pochodzący z Austrii z Klagenfurt (tak jak bliźniaczy #119). #126 ma identyczny rodowód jak #120. #127 to NL223 z komunikacji miejskiej z Meißen, ma wszystkie okna otwierane i dzieloną przednią szybę. #128 pochodzi z Francji z miejscowości Béziers, posiada nietypowe wysokie siedzenia. Pierwszym MANem, który zasilił szeregi MPK w 2014 jest #191. Jest to swoista ciekawostka taborowa, ponieważ pojazd posiada drzwi w układzie 2-2-0. Kolejny to #129, pojazd bliźniaczy do #124, lecz z mocniejszym silnikiem (310KM). #130 pochodzi z niemieckiego Kamen, ma fotele lotnicze i pełną klimatyzację. #131 to NL313 z Berna ze Szwajcarii (z poczty szwajcarskiej), posiada z tyłu haki na bagażnik. #132 przyjechał do nas z Kędzierzyna-Koźla - jest jedynym MANem A21 we flocie MPK Nowy Sącz, który od nowości służy w Polsce. #133 to już 3 MAN z Klagenfurtu, jednak po drodze jeździł jeszcze w Döhler-Reisen Chemnitz. Pod koniec marca dotarły #134 i #135, bliźniacze do #127. W czerwcu zakupiono #136, który pochodzi z niemieckiego Celle, pojazd jest z pierwszej "rozpoznawczej" serii i posiada odmienne światła i przedni zderzak. W lipcu szeregi MPK zasilił drugi pojazd w układzie drzwi 2-2-0, który wcześniej jeździł przez pewien czas w Lubinie, a pochodzi z Wurzburga. Wrzesień 2015r. przyniósł zakup dwóch MANów NL263 z Brunszwiku. Pojazdy otrzymały numery taborowe: #137 i #138. Zakupy używek w roku 2016 rozpoczęła dostawa #139, który wcześniej jeździł w Leoben, ale pochodzi z Klagenfurtu. W sierpniu kupiono #140, czyli NL263 z VBK Kipp. W marcu 2017r. zadebiutował #141. Ostatnie dwa autobusy tylne drzwi mają otwierane przez pasażera za pomocą tzw. ciepłego guzika.


Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Rok kasacji Barwy fabryczne Poprzedni właściciel Inne
#117 MAN NL223 1999 2010 - ex Offenbach am Main #13 -
#118 MAN NL223 1999 2010 - ex Offenbach am Main #14 -
#119 MAN NL223 1999 2012 - ex Klagenfurt #50 klimatyzacja kierowcy
#120 MAN NL263 1999 2012 - ex Postbus Wien #2631 klimatyzacja całopojazdowa
#121 MAN NL223 1999 2012 - ex Offenbach am Main #15 -
#122 MAN NL223 1999 2012 - ex Offenbach am Main #16 -
#123 MAN NL263 2001 2013 - ex Berlin #1237 klimatyzacja całopojazdowa
#124 MAN NL263 2001 2013 - ex Ingolstadt #115 -
#125 MAN NL223 1999 2013 - ex Klagenfurt #35 klimatyzacja kierowcy
#126 MAN NL263 1999 2013 - ex Postbus Wien #2634 klimatyzacja całopojazdowa
#127 MAN NL223 2000 2013 - ex VGM Meißen #38 -
#128 MAN NL223 1998 2013 - ex Bus Occitan Béziers #507 -
#129 MAN NL313 2001 2014 - ex Feniks V Gliwice #591 -
#130 MAN NL263 2001 2014 - ex VKU Kamen #01-67 klimatyzacja całopojazdowa
#131 MAN NL313 2002 2014 - ex PostAuto Bern #4 -
#132 MAN NL223 2002 2014 - ex MZK Kędzierzyn-Koźle #107 -
#133 MAN NL223 1999 2015 - ex Döhler-Reisen Chemnitz klimatyzacja kierowcy
#134 MAN NL223 2000 2015 - ex VGM Meißen #13 -
#135 MAN NL223 2000 2015 - ex VGM Meißen #8 -
#136 MAN NL223 1998 2015 - ex CeBus Celle #65 -
#137 MAN NL263 2002 2015 - ex BSVAG Braunschweig #0201 -
#138 MAN NL263 2002 2015 - ex BSVAG Braunschweig #0203 -
#139 MAN NL223 1998 2016 - ex Stadtwerke Leoben #68 klimatyzacja kierowcy
#140 MAN NL263 1999 2016 - ex VBK Kipp #99-67 monitoring, tylne drzwi na CG,
odbudowany po pożarze silnika w 2017r.
#141 MAN NL283 2003 2017 - ex VKU Kamen #03-67 klimatyzacja całopojazdowa, monitoring,
tylne drzwi na CG
#191 MAN NL223 2000 2014 - ex Kossmann Recklinghausen #203 dwudrzwiowy
#192 MAN NL223 1999 2015 - ex Cuprum Travel Lubin #108 dwudrzwiowy


Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw



Numery taborowe:
#117, #118, #121, #122



Numery taborowe:
#119, #125



Numer taborowy:
#120



Numer taborowy:
#123



Numer taborowy:
#124



Numer taborowy:
#126



Numery taborowe:
#127, #134, #135



Numer taborowy:
#128



Numer taborowy:
#129



Numer taborowy:
#130



Numer taborowy:
#131



Numer taborowy:
#132



Numer taborowy:
#133



Numery taborowe:
#136



Numer taborowy:
#137, #138



Numer taborowy:
#139



Numer taborowy:
#140



Numer taborowy:
#141



Numer taborowy:
#191



Numer taborowy:
#192


Dalsze lata eksploatacji pojazdów



Numery taborowe:
#117, #118, #122 (począwszy od 2013r.)
#121 (począwszy od 2014r.)



Numer taborowy:
#123 (począwszy od 2014r.)



Numery taborowe:
#119, #125 (począwszy od 2014r.)



Numer taborowy:
#126 (począwszy od 2014r.)