23 393 Wiadomości w 5 763 wątkach, - wysłana przez 105 użytkowników - Najnowszy użytkownik: michal_sekula_

SAN H27B


Historia modelu i dane techniczne

          Produkcja SAN-a H-25 trwała jeszcze krócej niż SAN-a H-01 bowiem już w 1964 r. sanocka fabryka zdecydowała się wypuścić na rynek kolejną wersję swojego sztandarowego produktu. Nowy SAN otrzymał oznaczenie H-27 i podobnie jak poprzednicy oferowany był w wersji między miastowej jako SAN H-27A oraz w wersji miejskiej jako SAN H-27B.
          W nowym wozie zastosowano przede wszystkim nowy silnik, a mianowicie S-53. Był to silnik, którego prototyp powstał już w 1958 r. i był montowany w SAN-ach H-01 Diesel. Ten model jednak nie wszedł do seryjnej produkcji choć sam silnik sprawdził się i w 1962 r. rozpoczęto jego seryjną produkcję w starachowickiej Fabryce Samochodów Ciężarowych. Dwa lata później był już zatem możliwy jego montaż w seryjnie produkowanych autobusach SAN H-27. Silnik ten był bardziej ekonomiczny i pozwolił na znaczące obniżenie kosztów eksploatacji tego pojazdu. W kwestiach technicznych ponadto wprowadzono niewielkie zmiany w konstrukcji skrzyni biegów i przedniego zawieszenia.
          Ponadto SAN przeszedł szereg modernizacji, których celem była poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróżowania nim. W tym celu przede wszystkim poprawiono efektywność przewietrzania wnętrza pojazdu poprzez zastosowanie nowych, większych wywietrzników dachowych oraz przesuwnych szyb w oknach bocznych, a także zastosowano nową koncepcję wyjścia bezpieczeństwa, którego wykorzystanie nie wymagało już tłuczenia szyby. W późniejszej fazie produkcji pojawiły się również tablice kierunkowe z numerem linii i nazwą przystanku końcowego, a także fotele z autobusów Jelcz, które były dużo wygodniejsze. Nie zapomniano również o estetyce pojazdu, montując także z tyłu dwuczęściową szybę giętą podobnie jak z przodu autobusu. SAN zatem szedł z duchem czasu i otrzymywał coraz bardziej nowoczesne elementy w dość szybkim tempie. Pozwalało to całkiem optymistycznie myśleć o przyszłości tej konstrukcji.
          Niestety kolejna modyfikacja okazała się być krokiem w tył. W 1967 r. zaprezentowano nowy model - tym razem SAN-a H-100. Nie był to już jednak autobus o konstrukcji samonośnej jak poprzednicy, lecz znów dość archaiczny projekt oparty na ramie. W ten sposób zatrzymano dalszy rozwój bardzo ciekawie zapowiadającej się serii autobusów, zaś fabryka z Sanoka oddała pole fabryce w Jelczu, która od tej pory przejęła rolę głównego dostawcy taboru dla przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Fakt, że SAN-y H-27 nadal odznaczały się dość krótką żywotnością przede wszystkim ze względu na bardzo szybką korozję poszycia niemniej jednak wydaje się, że była to wada możliwa do usunięcia w przyszłości. Ostatecznie ilość wyprodukowanych SAN-ów z nadwoziem samonośnym (H-01, H-25, H-27) zamknęła się liczbą ponad 17,5 tys. sztuk. Jedyny egzemplarz w wersji H27A który przetrwał do naszych czasów znajduje się w prywatnej kolekcji i oczekuje na odbudowę.

Dane techniczne:

SilnikS-53
Pojemność silnika5 650 ccm
Moc silnika100 KM
Ilość miejsc50 (w tym 33 siedzących)
Układ drzwi1-0-1
Długość9370 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3050 mm
Wysokość podłogi800 mm
Dodatkowe wyposażenie-

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza

          W Nowym Sączu SAN-y H-27B służyły w latach ....-.... i były oznaczone numerami taborowymi od #.... do #.... Łącznie przez nasze miasto przewinęło się .... takich SAN-ów. Także i po tych wozach nie pozostało zbyt wiele materiałów w archiwach nowosądeckiego MPK.


Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Rok kasacji Barwy fabryczne Uwagi
#xx San H27B 19xx 19xx - -


Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw



Numery taborowe:
#xx


Na starej fotografii:



Pocztówka: Biuro Wydawnicze "Ruch" fot. K.Kaczyński
Autobus San H27B na północnej pierzei Rynku




Pocztówka: Biuro Wydawnicze "Ruch" fot. K.Kaczyński
Autobus San H27B na pętli pod dworcem PKP




Pocztówka: Biuro Wydawnicze "Ruch" fot. T.Hermańczyk
Autobus San H27B #57 na północnej pierzei Rynku




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobus San H27B #55 kanale naprawczym na dawnej zajezdni przy ulicy Naściszowskiej




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobus San H27B #51 na terenie zajezdni przy ulicy Naściszowskiej




Pocztówka: ?
Autobus San H27B #47 na Alei Batorego




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobus San H27B #54 z rozbitym bokiem na terenie zajezdni przy ulicy Naściszowskiej




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobusy San H27B na terenie zajezdni przy ulicy Naściszowskiej




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobus San H27B #55 jako nówka szykuje sie do opuszczenia zajezdni ówczesnego MPK




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobus San H27B #52 na linii 0 w Rynku




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobus San H27B #64 rozbity na wiadukcie nad torami kolejowymi w Starym Sączu




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobus San H27B #64 rozbity na wiadukcie nad torami kolejowymi w Starym Sączu