W połowie lat 70-tych w Dani opracowano autobus DAB serii 5 (DAB LS 575). Pojazd posiadał alumioniowe nadwozie o układzie drzwi i długości dopasowanej do konkretnej potrzeby klienta. Na początku lat 80-tych zmoderniowano nieco autobus. Od 1981r oznaczany był jako seria 6 różniąca się detalami i silnikiem. DABy w porówaniu do podobnych zachodnich konstrukcji były trwałe, miały dobrze rozplanowane wnętrza. Produkowano je do 1983r.
Na początku lat 90-tych pojazdy te na zachodzie były już przestarzałe. Państwa byłego bloku wschodniego sprowadzały różne typy autobusów - 15-letnie wówczas autobusy były znacznie nowocześniejsze niż nowe pojazdy powstające w naszych fabrykach. Do Polski trafiło około 80-90 DABów obu serii. Służyły głównie w Skarżysku Kamiennej (komunikacja miejska) i w Nowym Sączu (PKS). Śladowe ilości kupili także inni przewoźnicy. Obecnie w naszym kraju DABy obu serii zniknęły już z dróg. Ostatnie wozy kończą swoją służbę na ulicach Oświęcimia i Łasku.
Dane techniczne:
Silnik
Leyland O.680 | Leyland TL11
Pojemność silnika
11 100 ccm
Moc silnika
175 KM | 210 KM
Ilość miejsc
80 (w tym 47 siedzących - zależnie od wersji)
Układ drzwi
2-2-0 | 2-0-2 | 1-0-2
Długość
12000 m
Szerokość
2500 mm
Wysokość
3135 mm
Wysokość podłogi
885 mm
W służbie PKS Nowy Sącz
PKS Nowy Sącz zakupił w 1993 roku około dziewięciu autobusów tego typu. Wśród nich sześć wozów pochodziło z firmy HT Kobenhavn i posiadało charakterystyczne kremowo-czerwone malowanie oraz układ drzwi 2+2+0. Jeden był żółto-czerwony o układzie drzwi 2+0+2 a pozostałe dwa żółte o układzie drzwi 1+0+2 - prawdopodobnie ciut krótsze. Autobusy skierowano do obsługi sztandarowych linii podmiejskich P i R które zastąpiły odpowiednio linie MPK nr 21 do Kosarzysk oraz linię 8 do Rytra Jantar. Od samego początku LSy były pomalowane pod gminę Piwniczna, dopiero na końcu służby zniknęły napisy niegdysiejszej sztandarowej lokalnej linii. W latach późniejszych PKS Nowy Sącz kupował DABy kolejnych serii różniące się już od LSów. Sądeckie DABy znikały niezauważalnie. Najpierw zniknął wóz o układzie drzwi 2+0+2, pozostałe wozy przemalowano na żółto. Upodobnione do swoich młodszych braci zasadniczo skończyły swoją służbę około 2007r. chociaż tak naprawdę ostatni z nich (o układzie drzwi 1+0+2) poległ dopiero na początku 2009r. Prawdopodobnie wóz o układzie drzwi 2+0+2 był DABem serii 6 podczas gdy pozostałe reprezentowały serię 5. GSMK będzie czynić starania o odnalezienie pojazdu tego typu.