Prace projektowe nad nową rodziną autobusów miejskich firmy Solbus rozpoczęły się w 2007 roku. Solbus Solcity 12 to pierwszy autobus miejski z niskopodłogowej rodziny SM zaprojektowanej i wdrożonej do produkcji przez firmę Solbus. Stylizację wykonała zewnętrzna firma projektowa. Debiut prasowy tego modelu nastąpił w czerwcu 2008 roku, targowy – na targach IAA 2008 w Hanowerze i targach Transexpo 2008 w Kielcach jesienią 2008 roku. Solbus Solcity 12 ma samonośne nadwozie z kratownicową podłogą. Szkielet nadwozia jest wykonywany ze stali nierdzewnej, zaś poszycie ze stali nierdzewnej i tworzyw sztucznych, połączonych ze szkieletem nadwozia za pomocą klejenia. Okna są również wklejane do nadwozia. Masa własna tego autobusu jest o około 1000 kg mniejsza niż konkurentów, dzięki czemu jest to najlżejszy pojazd w swojej klasie. To przekłada się na zwiększenie jego zdolności przewożenia pasażerów do 109–119 osób w zależności od liczby i układu siedzeń.
Dane techniczne:
Silnik
CUMMINS ISB6.7EV285B
Pojemność silnika
6 700 ccm
Moc silnika
280 KM
Ilość miejsc
117 (w tym 29 siedzące)
Układ drzwi
2-2-2
Długość
12000 mm
Szerokość
2550 mm
Wysokość
2900 mm
Wysokość podłogi
320 cm
W komunikacji miejskiej Nowego Sącza
W Nowym Sączu Solbusy SM12 pojawiły się w grudniu 2013 r. Zakup pojazdów był dofinansowany z funduszy UE. Autobusy posiadają automatyczną skrzynię biegów, klimatyzację kabiny kierowcy oraz monitoring. Wyposażone są w silniki spełniające normę emisji spalin EEV. Sądeckie SM12 posiadają tylną szybę, która standardowo nie jest montowana, a cała ściana tylna jest zabudowywana.
Nr tab.
Marka i typ
Data produkcji
Rok zakupu
Rok kasacji
Barwy fabryczne
Uwagi
#251
Solbus SM12
2013
2013
-
wyposażony w bramki liczące pasażerów
#252
Solbus SM12
2013
2013
-
-
#253
Solbus SM12
2013
2013
-
-
#254
Solbus SM12
2013
2013
-
-
#255
Solbus SM12
2013
2013
-
okna wymienione na inne z większą powierzchnią części przesuwnej