Może nie do końca z naszej branży ale w sumie też transport. Transport w wydaniu wielkogabarytowym, wielki (pod względem zarówno pomysłu jak i kosztów oraz całego przedsięwzięcia) niezrealizowany projekt III rzeszy.
Warto zwłaszcza przeglądnąć obrazki bo sam artykuł jest denny.
http://gadzetomania.pl/2012/08/21/niezwykle-projekty-iii-rzeszy-cz-3-breitspurbahn-gigantyczne-pociagi-hitleraCoś więcej:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahnhttp://forums.sunlightsystems.de/viewtopic.php?f=10&t=14 http://poenjahamas.blogspot.com/2013/06/breitspurbahn.html Mój prywatny komentarz: w gruncie rzeczy projekt był genialny. Pomijając techniczne trudności realizacji (konstrukcja lokomotyw, wagonów, budowa mostów, torowisk - wszystko w wydaniu XXL) koncepcja ta dziś miała by racje bytu. Wyobraźcie sobie taką linię kolejową łączącą Europę z Chinami oraz jej odnogę do Arabów. Ile kontenerów weszłoby na jeden wagon? Ile litrów ropy przewiózł by jeden skład takich cystern? Ile statków to dziś przewozi i ile to trwa. 5000km to odległość jaką musiałby pokonać skład z Arabii do Europy, niecałe 10000km to odległość Chiny - Europa. W artykule podawane są prędkości 250km/h dla składów pasażerskich i 100km/h dla towarowych. Ale to były lata 30-40te. Dziś na torze szerokości 1435mm pociągi osobowe (oczywiście nie w Polsce) jadą 300km/h, towarowe 100km/h. Tor prześwitu 3000mm to prędkości około 500-700km/h dla osobówek, 200-300km/h dla składów towarowych. To dla składu cystern około 20h jazdy, dla składu kontenerów koło 30-40. Ile dziś płynie statek?
Niestety w obecnej sytuacji stworzenie takich linii to wydatek miliardów euro, tysiące godzin negocjacji politycznych. Ale chyba warto by było.