Historia modelu i dane techniczne
W 1973 r. Polska zakupiła licencję od francuskiego producenta autobusu Berliet PR100, który rok wcześniej został zaprezentowany potencjalnym odbiorcom. Pojazd ten stanowił zwiastun nowej epoki w ofercie autobusów miejskich głównie poprzez nowoczesną linię nadwozia, a także nowatorskie rozwiązania techniczne z umieszczeniem silnika z tyłu pojazdu, dzięki czemu możliwe było obniżenie podłogi w środkowej części autobusu. Produkcję licencyjną uruchomiono w największych wówczas zakładach produkujących autobusy i samochody ciężarowe - Jelczańskich Zakładach Samochodowych. Większość wyprodukowanych wozów skierowano do zakładu komunikacyjnego w Warszawie.
Już trzy lata później polscy konstruktorzy postarali się o zaprojektowanie udoskonaleń francuskiego pojazdu, starając się wyeliminować najbardziej newralgiczne punkty, które sprawiały najwięcej problemów przy eksploatacji Berlieta. W 1975 r. zaprezentowano prototyp nowego Jelcza oznaczonego symbolem PR110U, zaś w 1976 r. wprowadzono go do seryjnej produkcji. Jak się okazało, był to początek historii autobusu, który na wiele lat zdominował komunikację miejską w Polsce, przez blisko dwie dekady zapełniając zajezdnie przedsiębiorstw komunikacyjnych głównie w średnich i mniejszych miastach. Autobusy reklamowano wówczas jako "wozy nie do zdarcia".
Nowy Jelcz PR110U został wydłużony w stosunku do protoplasty Berlieta o 75 cm, wyposażono go także w inny silnik polskiej produkcji - SW680/56/3680 (wytwarzany w Mielcu na licencji angielskiej firmy Leyland). Do tego dostosowano skrzynię biegów FPS oraz S4-95, które także produkowano w Polsce. Wydłużenie autobusu pozwoliło również na wyposażenie go w dodatkowe trzecie drzwi, o co zabiegali użytkownicy pojazdu - dwudrzwiowy Berliet nie sprawdzał się przy zwiększonym ruchu pasażerskim bowiem wymiana pasażerów na przystankach trwała zbyt długo. Nieco zmodernizowano także przednią ścianę autobusu, wymieniając prostokątne reflektory na podwójne okrągłe pochodzące od Polskiego Fiata 125p.
W 1983 r. dokonano pierwszej i - jak się później okazało - ostatniej poważniejszej modernizacji Jelcza PR110. Nowa seria wozów oznaczona została jako model PR110M. Zmiany objęły głównie kratownicę która w wersji U była zbyt słaba oraz wnętrze pojazdu.. Zmiany te jednak były na tyle niewielkie, że w pierwszej chwili trudno je zauważyć. Wcześniej, bo już w 1978 r. zaczęto w Jelczach PR110 montować zmodernizowany silnik typu SW680/78/1.
Lata 80. niestety przyniosły spore trudności w produkcji i eksploatacji nowego modelu Jelcza. Brakowało podzespołów, części zamiennych i odpowiednich stacji obsługi, stąd też jakość wytwarzanych wozów musiała być gorsza. Tak samo zakłady komunikacyjne nie były w stanie odpowiednio zadbać o już użytkowane pojazdy, co wpłynęło na zmniejszenie ich żywotności. Najczęściej uszkodzeniu ulegała wydłużona kratownica, która nie radziła sobie z utrzymaniem ciężaru zamontowanego z tyłu silnika, a także układ pneumatyczny i paliwowy. Inna sprawa, że w tych czasach ruch pasażerski w komunikacji miejskiej był ogromny, toteż wozy te były narażone na bardzo duże obciążenia.
W międzyczasie próbowano zaradzić trudnościom w produkcji Jelcza PR110, projektując w kooperacji z węgierskim Ikarusem Jelcza M11, który pojawił się na ulicach w 1985 r.
Standardowe Jelcze PR110M produkowane były do 1991 r. kiedy to otworzyły się granice i polskie przedsiębiorstwa komunikacyjne chętnie zaczęły sprowadzać wycofywane w innych krajach bardziej nowoczesne pojazdy. Grono zainteresowanych zakupem Jelcza PR110 znacznie się zmniejszyło, wobec czego fabryka w Jelczu zmuszona została do zaprojektowania nowego modelu autobusu. Okazał się nim być Jelcz 120M, którego pierwsza seria wciąż jeszcze z zewnątrz bardzo przypominała legendarną "PR-kę".
Na pewno z dzisiejszego punktu widzenia trudno jest oceniać ten autobus. Dziś coraz więcej przedsiębiorstw komunikacyjnych wycofuje Jelcze PR110 z eksploatacji i niestety wkrótce pozostaną one tylko wspomnieniem. Zresztą już dziś bardzo ciężko jest spotkać na ulicach polskich miast oryginalne egzemplarze "PR-ki" bowiem wiele zakładów dokonało w czasie remontów znacznych modernizacji tych pojazdów (nowe ściany przednie, tylnie, zmiana wystoju wnętrza).
Faktem jest jednak, że wozy te przetrwały bardzo wiele i poradziły sobie z obsługą ogromnych obciążeń pasażerskich a wiele egzemplarzy w służbie wytrzymywało 20 i więcej lat. Dlatego też niewątpliwie Jelcza PR110 uznać można za legendarny symbol komunikacji miejskiej w Polsce. |
Dane techniczne:
Silnik | SW680/56/3680 (później SW680/78/1) |
Pojemność silnika | 11 100 ccm |
Moc silnika | 185 KM |
Ilość miejsc | 110 (w 36 tym siedzących) |
Układ drzwi | 2-2-2 |
Długość | 11960 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 3040 mm |
Wysokość podłogi | 642 / 712 / 957 mm |
W komunikacji miejskiej Nowego Sącza
Podobnie jak w innych miastach, także i w Nowym Sączu Jelcze PR110 stanowiły przez długie lata podporę taboru. Pierwszy egzemplarz pojawił się w ....r. i otrzymał numer taborowy #201 (wraz z nim przybyły #202, #203, #204 i #205). W kolejnym roku przybył fabrycznie nowy #207 oraz partia używanych wozów z Katowic. Później każdego roku nowosądecki zakład komunikacyjny otrzymywał pewną partię nowych autobusów, nadając im z niewielkimi przerwami kolejne numery taborowe aż do #371. Wóz oznaczony najwyższym numerem pochodził z końca produkcji i został zarejestrowany w Nowym Sączu w roku 1991.
Autobusy pojawiały się w różnych schematach malowania. Początkowo głównie w kolorze kremowo-czerwonym, później zaś także w biało-czerwonym. Trafiały się także pojedyncze egzemplarze kremowo-brązowe, a nawet jeden kremowo-pomarańczowy. Od 1998 r. po remoncie autobusy zaczęto malować na kolor żółty, a więc w nowe oficjalne barwy sądeckiego MPK. Od początku lat 90. stopniowo wozy oklejano różnymi reklamami, co stanowiło dodatkowe źródło dochodów firmy.
Oczywiście zdecydowana większość pojazdów zakończyła już swoją służbę w Nowym Sączu. Wciąż jednak 20 wozów kursuje po sądeckich ulicach, niestrudzenie wożąc pasażerów. Wśród nich rekordziści (#278, #283 - seria "U") czynią to nieprzerwanie odpowiednio od 26 i 25 lat.
W międzyczasie wszystkie Jelcze przeszły remonty (najstarsze nawet kilka), podczas których niemal wszystkie pozbawiono daszka nad świetlikiem, zamontowano nowe kabiny, zmieniono układ poręczy jak i szereg innych detali. Niektóre wyposażono w pikselowe i diodowe wyświetlacze oraz ściany tylne z nowszych Jelczy 120M.
GSMK planuje pozyskanie 2 wozów (podtypy "U" o "M") w celu przywrócenia im oryginalnego wyglądu i zachowania jako wozy muzealne. W tej chwili ostatni Jelcz-Berliet PR110U jest już pod naszą opieką. Aby przejść do podstrony o tym egzemplarzu kliknij.
Spis jeszcze nie jest kompletny. |
Nr tab. |
Marka i typ |
Data produkcji |
Rok zakupu |
Skreślony z inwentarza |
Barwy fabryczne |
Uwagi |
#201 |
Jelcz PR110U |
? |
? |
? |
 |
- |
#202 |
Jelcz PR110U |
? |
? |
? |
 |
Koniec służby jako Nauka Jazdy |
#203 |
Jelcz PR110U |
? |
? |
? |
 |
- |
#204 |
Jelcz PR110U |
? |
? |
? |
 |
- |
#205 |
Jelcz PR110U |
? |
? |
? |
 |
- |
#206 |
Jelcz PR110U |
? |
1980 |
1985 |
 |
Używany - WPK Katowice |
#207 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#208 |
Jelcz PR110U |
? |
1980 |
1985 |
 |
Używany - WPK Katowice |
#209 |
Jelcz PR110U |
? |
1980 |
1985 |
 |
Używany - WPK Katowice |
#210 |
Jelcz PR110U |
? |
1980 |
1985 |
 |
Używany - WPK Katowice |
#211 |
Jelcz PR110U |
1980 |
1980 |
1986 |
 |
- |
#212 |
Jelcz PR110U |
1980 |
1980 |
1985 |
 |
- |
#213 |
Jelcz PR110U |
1980 |
1980 |
1987 |
 |
- |
#214 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#216 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1986 |
 |
- |
#217 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1988 |
 |
- |
#218 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1988 |
 |
- |
#219 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1998 |
 |
- |
#220 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1988 |
 |
- |
#221 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#222 |
Jelcz PR110U |
? |
? |
? |
 |
- |
#223 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1988 |
 |
- |
#224 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1988 |
 |
- |
#225 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
? |
 |
- |
#226 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1988 |
 |
- |
#227 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#228 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1988 |
 |
- |
#229 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#230 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#231 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
? |
 |
- |
#232 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#233 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#234 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#235 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1998 |
 |
- |
#236 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#237 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#238 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1991 |
 |
- |
#239 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#240 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1989 |
 |
- |
#241 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1991 |
 |
- |
#242 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1991 |
 |
- |
#243 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1991 |
 |
- |
#244 |
Jelcz PR110U |
1981 |
1981 |
1991 |
 |
- |
#245 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1991 |
 |
- |
#246 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1992 S |
 |
przekazany KS Sandecja |
#247 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1992 Krynica |
 |
- |
#248 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1990 |
 |
- |
#249 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1992 |
 |
- |
#250 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1990 |
 |
- |
#251 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1989 |
 |
- |
#252 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
? |
 |
- |
#253 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1991 |
 |
- |
#254 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
? |
 |
- |
#255 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1992 S |
 |
- |
#256 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1992 |
 |
- |
#257 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1992 |
 |
- |
#258 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1991 |
 |
- |
#259 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1992 |
 |
- |
#260 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
? |
 |
- |
#261 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1991 |
 |
- |
#262 |
Jelcz PR110U |
1982 |
1982 |
1990 |
 |
- |
#263 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
1992 |
 |
- |
#264 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
2000 |
 |
- |
#265 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
1992 |
 |
- |
#266 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
1992 |
 |
- |
#267 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
? |
 |
- |
#268 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
? |
 |
- |
#269 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
? |
 |
- |
#270 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
2000 |
 |
- |
#271 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
1992 |
 |
- |
#272 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
2001 |
 |
- |
#273 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
1992 |
 |
- |
#274 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
2003 |
 |
- |
#275 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
1999 |
 |
- |
#277 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
1991 Gorlice |
 |
- |
#278 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
2011 |
 |
Zabytkowy, w GSMK od 2011 |
#279 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
? |
 |
- |
#280 |
Jelcz PR110U |
1983 |
1983 |
? |
 |
- |
#281 |
Jelcz PR110U |
1984 |
1984 |
2007 |
 |
- |
#282 |
Jelcz PR110U |
1984 |
1984 |
? |
 |
- |
#283 |
Jelcz PR110U |
1984 |
1984 |
- |
 |
- |
#284 |
Jelcz PR110U |
1984 |
1984 |
1997 S |
 |
- |
#285 |
Jelcz PR110U |
1984 |
1984 |
1991 |
 |
- |
#286 |
Jelcz PR110U |
1984 |
1984 |
? |
 |
- |
#287 |
Jelcz PR110U |
1984 |
1984 |
1988 |
 |
- |
#288 |
Jelcz PR110U |
1984 |
1984 |
? |
 |
- |
#289 |
Jelcz PR110U |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#290 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#291 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
1998 |
 |
- |
#292 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#293 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#294 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
1998 S |
 |
- |
#295 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#296 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
2011 |
 |
- |
#297 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
2000 |
 |
- |
#298 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#299 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#300 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
2002 |
 |
- |
#301 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#302 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#303 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#304 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
2004 |
 |
- |
#305 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
1996 |
 |
- |
#306 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#307 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
2003 |
 |
- |
#308 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#309 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
- |
#310 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
Zajezdnia Krynica |
#311 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
Zajezdnia Krynica |
#312 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
Zajezdnia Krynica |
#313 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
? |
 |
Zajezdnia Krynica |
#314 |
Jelcz PR110M |
1985 |
1985 |
2001 |
 |
- |
#315 |
Jelcz PR110M |
1986 |
1986 |
1998 |
 |
- |
#316 |
Jelcz PR110M |
1986 |
1986 |
? |
 |
Zajezdnia Krynica |
#320 |
Jelcz PR110M |
? |
? |
? |
 |
- |
#321 |
Jelcz PR110M |
1986 |
1986 |
1998 S |
 |
- |
#322 |
Jelcz PR110M |
1986 |
1986 |
2007 |
 |
- |
#323 |
Jelcz PR110M |
1986 |
1986 |
- |
 |
- |
#324 |
Jelcz PR110M |
1986 |
1986 |
? |
 |
- |
#325 |
Jelcz PR110M |
1986 |
1986 |
? |
 |
- |
#326 |
Jelcz PR110M |
1986 |
1986 |
1997 S |
 |
- |
#327 |
Jelcz PR110M |
1986 |
1986 |
2007 |
 |
- |
#330 |
Jelcz PR110M |
? |
? |
? |
 |
Zajezdnia Krynica |
#331 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
2011 |
 |
- |
#332 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
2005 |
 |
- |
#333 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
1998 S |
 |
- |
#334 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
1998 |
 |
- |
#335 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
- |
 |
- |
#336 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
- |
 |
- |
#337 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
2007 |
 |
Napisy JELCZ w formie naklejki. |
#338 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
2011 |
 |
- |
#339 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
2004 |
 |
Napisy JELCZ w formie naklejki |
#340 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
1997 |
 |
- |
#341 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
1998 |
 |
- |
#342 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
2007 |
 |
- |
#343 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
1998 |
 |
- |
#344 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
1999 |
 |
- |
#345 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
1998 |
 |
Koniec służby jako Nauka Jazdy |
#346 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
2007 |
 |
- |
#347 |
Jelcz PR110M |
1988 |
1988 |
2000 |
 |
- |
#348 |
Jelcz PR110M |
1989 |
1989 |
2011 |
 |
- |
#349 |
Jelcz PR110M |
1989 |
1989 |
1999 |
 |
- |
#350 |
Jelcz PR110M |
1989 |
1989 |
2011 |
 |
- |
#351 |
Jelcz PR110M |
1989 |
1989 |
2012 |
 |
- |
#352 |
Jelcz PR110M |
1989 |
1989 |
2002 |
 |
- |
#354 |
Jelcz PR110M |
1989 |
1989 |
- |
 |
- |
#355 |
Jelcz PR110M |
? |
? |
? |
 |
Zajezdnia Krynica |
#356 |
Jelcz PR110M |
1989 |
1989 |
2011 |
 |
- |
#357 |
Jelcz PR110M |
1989 |
1989 |
- |
 |
przeznaczony na historyczny |
#358 |
Jelcz PR110M |
1989 |
1989 |
- |
 |
- |
#359 |
Jelcz PR110M |
1986 |
1989 |
2005 |
 |
Używany - tester Jelcza |
#360 |
Jelcz PR110M |
1990 |
1990 |
2007 |
 |
- |
#361 |
Jelcz PR110M |
1990 |
1990 |
2012 |
 |
- |
#362 |
Jelcz PR110M |
1990 |
1990 |
2004 |
 |
- |
#363 |
Jelcz PR110M |
1990 |
1990 |
2004 |
 |
- |
#364 |
Jelcz PR110M |
1990 |
1990 |
2007 |
 |
- |
#365 |
Jelcz PR110M |
1990 |
1990 |
- |
 |
- |
#366 |
Jelcz PR110M |
1990 |
1990 |
- |
 |
- |
#367 |
Jelcz PR110M |
1991 |
1991 |
- |
 |
- |
#368 |
Jelcz PR110M |
1991 |
1991 |
2007 |
 |
- |
#369 |
Jelcz PR110M |
1991 |
1991 |
- |
 |
- |
#370 |
Jelcz PR110M |
1991 |
1991 |
2008 |
 |
- |
#371 |
Jelcz PR110M |
1991 |
1991 |
- |
 |
- |
#401 |
Jelcz PR110M |
1987 |
1987 |
1989 Gorlice |
 |
oddział Gorlice |
#402 |
Jelcz PR110M |
1987 |
1987 |
1989 Gorlice |
 |
oddział Gorlice |
#403 |
Jelcz PR110M |
1987 |
1987 |
1989 Gorlice |
 |
oddział Gorlice |
#404 |
Jelcz PR110M |
1987 |
1987 |
1989 Gorlice |
 |
oddział Gorlice |
#405 |
Jelcz PR110M |
1987 |
1987 |
1989 Gorlice |
 |
oddział Gorlice |
Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw

Numery taborowe:
Jelcz PR110U
#xxx

Numery taborowe:
Jelcz PR110U
#xxx

Numery taborowe:
Jelcz PR110
#268, #269, #303
Malowanie brązowe.

Numery taborowe:
Jelcz PR110
#294
Aluminiowe listwy w kolorze czerwonym.

Numery taborowe:
Jelcz PR110M
#307, #309
Te wozy miały nie tylko nietypowe malowanie ale również wnętrza. Czarny skaj zdarzał się też w innych wozach.

Numery taborowe:
Jelcz PR110M
#337, #339
Jako jedyne od nowości nie miały odlewanych liter Jelcz tylko naklejki.

Numery taborowe:
Jelcz PR110M
#338

Numery taborowe:
Jelcz PR110M
#359
Autobus testowany przez Jelcza. Dotarł jako używany. Układ okien wskazywał na "U", świetlik był taki jaki dopiero dostały później Jelcze 120M. Dodatkowe wzmocnienia z tyłu pojazdu też trafiły do seryjnej produkcji dopiero w modelu 120M.

Numery taborowe:
Jelcz PR110M
#364
Od nowości miał czerwone drzwi. W późniejszym okresie część PRek też zostało tak pomalowanych. Prawdopodobnie nigdy z boku nie miał herbu i numeru taborowego.

Numery taborowe:
Jelcz PR110M
#356, #357, #358, #360, #361, #362, #363, #365, #366, #367, #368, #369, #370, #371
Ostatnia partia PRek. Wozy #370 i #371 dotarły jako ostatnie i nie dostały na bokach numerów taborowych i herbów miasta.
Dalsze lata eksploatacji pojazdów

Numery taborowe:
Jelcz PR110 NG w xxx
#270, #274, #278, #281, #283, #296, #297, #304, #307, #314, #351 (malowanie reklamowe), #361
począwszy od xxxx

Numery taborowe:
Jelcz PR110 NG MPK NS
#357
począwszy od xxxx
NG poza MPK - dziwne tablice, wysoki pas czerwony.

Numery taborowe:
Jelcz PR110 NG w xxx
#354, #366
począwszy od xxxx
NG poza MPK - zderzaki z plastiku, w #354 tablice klapkowe. Prawdopodobnie pierwsza próba zmiany malowania.

Numery taborowe:
Jelcz PR110 NG w xxx
#358, #367
począwszy od xxxx
NG poza MPK - zderzaki z plastiku, w #358 tablice klapkowe.

Numery taborowe:
Jelcz PR110
#358
począwszy od xxxx
Podrasowany na styl MPK.

Numery taborowe:
Jelcz PR110
#274, #346, #349, #350
począwszy od xxxx
Tak zwana "dama w ciężkim makijażu".

Numery taborowe:
Jelcz PR110 NG MPK NS
#363
począwszy od xxxx
Kremowa odmiana "damy w ciężkim makijażu".

Numery taborowe:
Jelcz PR110 NG MPK NS
#362
począwszy od xxxx
Pierwsze żółte malowanie - wykorzystuje czarne pasy z "damy w ciężkim makijażu".

Numery taborowe:
Jelcz PR110
#327, #339, #346, #368, #371
począwszy od xxxx
Pierwsze malowania "żółte" wpadały w kolor pomarańczowawy.

Numery taborowe:
Jelcz PR110 NG MPK NS
#xxx
począwszy od xxxx
Ucięty świetlik (czasem zamieniony na pochodzący ze 120M) - ostatnie NG.

Numery taborowe:
Jelcz PR110 NG MPK NS
#xxx
począwszy od xxxx
Ucięty świetlik - ostatnie NG. Kilka wozów ma czarne zderzaki.

Numery taborowe:
Jelcz PR110 NG MPK NS
#358, #367, #369
począwszy od xxxx
Nowa ściana tylna od Jelcza 120M III serii i ucięty świetlik (czasem zamieniony na pochodzący ze 120M).
|