Historia modelu i dane techniczne
MAN NL 202 jest niskowejściowym autobusem produkowanym w latach 1989-2000 przez niemiecką firmę MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Aktiengesselschaft). Firma ta posiada bardzo długą tradycję sięgającą końca XIX wieku i równie duże doświadczenie w produkcji autobusów. Główna fabryka zlokalizowana jest w mieście Salzgitter. Od 1996 r. autobusy MAN produkowane są także w Polsce ? fabrykę zlokalizowano w Sadach koło Poznania.
Model NL202 należy do autobusów MAN tzw. drugiej generacji. Niska podłoga dostępna jest w pierwszych i drugich drzwiach. Podobnie większość miejsc siedzących zlokalizowana jest na poziomie niskiej podłogi (początkowo miejsca siedzące w przestrzeni niskopodłogowej umieszczone były na podeście). W pojeździe montowany jest silnik własnej produkcji ? od 1995 r. o nieco zwiększonej mocy (od tego czasu model nosi symbol NL222). Skrzynia biegów to automatyczna ZF ? jej zastosowanie znacznie ułatwia obsługę pojazdu w ruchu miejskim. Autobus wyposażony jest w pikselowe wyświetlacze (nazwa przystanku końcowego wyświetlana jest z przodu oraz dodatkowo z boku autobusu), które niestety okazały się być z czasem dość awaryjne.
Przez cały okres produkcji wygląd zewnętrzny MAN-a nie ulegał praktycznie żadnym istotnym zmianom. Nawet późniejsze wersje takie jak serie NM i EL są bardzo zbliżone wizualnie do modeli NL 202 i NL 222 co zwiększa i tak bardzo dużą rozpoznawalność stylistyki marki MAN. Warto zaznaczyć, że dostępna była wersja z układem drzwi 2-2-0 jednak ze względu na zdecydowanie obniżoną jej funkcjonalność do dyspozycji przedsiębiorstw komunikacyjnych trafiały prawie wyłącznie wozy wyposażone w trzy pary drzwi.
W całej Polsce w ruchu znajduje się ok. 550 tego typu autobusów. Stanowią w większej lub mniejszej ilości składnik taboru przedsiębiorstw w większości polskich miast. Obok fabrycznie nowych pojazdów (zarówno z fabryki w Niemczech, jak i z fabryki w Polsce) sprowadzono do kraju wiele autobusów wycofywanych z ruchu w Niemczech. Mimo że nie są to nowe wozy, ich stan techniczny jest na tyle dobry, że jeszcze przez kilka lat na pewno z powodzeniem będą kursować po polskich ulicach. |
Dane techniczne:
Silnik | MAN D0826 |
Pojemność silnika | 6 870 ccm |
Moc silnika | 220 KM |
Ilość miejsc | 96 (w tym 32 siedzących |
Układ drzwi | 2-2-2 |
Długość | 11675 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 2872 mm |
Wysokość podłogi | 340 / 340 / 588 mm |
W komunikacji miejskiej Nowego Sącza
Do Nowego Sącza MAN NL222 trafił w 1998 r. w sile 6 egzemplarzy. Wozy otrzymały numery taborowe od #111 do #116 i skierowane zostały do obsługi najbardziej obciążonych linii miejskich - 7 i 23. MAN-y praktycznie nie odpoczywały, obsługując te linie niezmiennie przez wiele lat od rana do wieczora w dni robocze i weekendy. Do dziś rzadko pojawiają się na innych trasach. Z tego zadania autobusy wywiązały się bardzo dobrze, zyskując uznanie i sympatię pasażerów przede wszystkim jako pierwsze niskowejściowe pojazdy w Nowym Sączu. W rezultacie tak intensywnej eksploatacji autobusy te dziś nie przypominają lśniących nowoczesnych pojazdów prosto z fabryki, które przyniosły do naszego miasta powiew komunikacyjnej nowoczesności. Rośnie ich awaryjność a przez drobne ale liczne dewastacje pojazdów wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów jest nie najlepszy. |
Nr tab. |
Marka i typ |
Data produkcji |
Rok zakupu |
Rok kasacji |
Barwy fabryczne |
Uwagi |
#111 |
MAN NL222 |
1998 |
1998 |
- |
 |
- |
#112 |
MAN NL222 |
1998 |
1998 |
- |
 |
- |
#113 |
MAN NL222 |
1998 |
1998 |
- |
 |
- |
#114 |
MAN NL222 |
1998 |
1998 |
- |
 |
- |
#115 |
MAN NL222 |
1998 |
1998 |
- |
 |
- |
#116 |
MAN NL222 |
1998 |
1998 |
- |
 |
- |
Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw

Numery taborowe:
#111, #112, #113, #114, #115, #116
Dalsze lata eksploatacji pojazdów

Numery taborowe:
#111, #112, #113, #114, #115, #116
od 2011
|