Wstecz | Powrót do spisu Strona główna | Forum | Galeria

MAN NL222


Historia modelu i dane techniczne

          MAN NL 202 jest niskowejściowym autobusem produkowanym w latach 1989-2000 przez niemiecką firmę MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Aktiengesselschaft). Firma ta posiada bardzo długą tradycję sięgającą końca XIX wieku i równie duże doświadczenie w produkcji autobusów. Główna fabryka zlokalizowana jest w mieście Salzgitter. Od 1996 r. autobusy MAN produkowane są także w Polsce ? fabrykę zlokalizowano w Sadach koło Poznania.
          Model NL202 należy do autobusów MAN tzw. drugiej generacji. Niska podłoga dostępna jest w pierwszych i drugich drzwiach. Podobnie większość miejsc siedzących zlokalizowana jest na poziomie niskiej podłogi (początkowo miejsca siedzące w przestrzeni niskopodłogowej umieszczone były na podeście). W pojeździe montowany jest silnik własnej produkcji ? od 1995 r. o nieco zwiększonej mocy (od tego czasu model nosi symbol NL222). Skrzynia biegów to automatyczna ZF ? jej zastosowanie znacznie ułatwia obsługę pojazdu w ruchu miejskim. Autobus wyposażony jest w pikselowe wyświetlacze (nazwa przystanku końcowego wyświetlana jest z przodu oraz dodatkowo z boku autobusu), które niestety okazały się być z czasem dość awaryjne.
          Przez cały okres produkcji wygląd zewnętrzny MAN-a nie ulegał praktycznie żadnym istotnym zmianom. Nawet późniejsze wersje takie jak serie NM i EL są bardzo zbliżone wizualnie do modeli NL 202 i NL 222 co zwiększa i tak bardzo dużą rozpoznawalność stylistyki marki MAN. Warto zaznaczyć, że dostępna była wersja z układem drzwi 2-2-0 jednak ze względu na zdecydowanie obniżoną jej funkcjonalność do dyspozycji przedsiębiorstw komunikacyjnych trafiały prawie wyłącznie wozy wyposażone w trzy pary drzwi.
          W całej Polsce w ruchu znajduje się ok. 550 tego typu autobusów. Stanowią w większej lub mniejszej ilości składnik taboru przedsiębiorstw w większości polskich miast. Obok fabrycznie nowych pojazdów (zarówno z fabryki w Niemczech, jak i z fabryki w Polsce) sprowadzono do kraju wiele autobusów wycofywanych z ruchu w Niemczech. Mimo że nie są to nowe wozy, ich stan techniczny jest na tyle dobry, że jeszcze przez kilka lat na pewno z powodzeniem będą kursować po polskich ulicach.

Dane techniczne:

SilnikMAN D0826
Pojemność silnika6 870 ccm
Moc silnika220 KM
Ilość miejsc96 (w tym 32 siedzących
Układ drzwi2-2-2
Długość11675 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość2872 mm
Wysokość podłogi340 / 340 / 588 mm

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza

          Do Nowego Sącza MAN NL222 trafił w 1998 r. w sile 6 egzemplarzy. Wozy otrzymały numery taborowe od #111 do #116 i skierowane zostały do obsługi najbardziej obciążonych linii miejskich - 7 i 23. MAN-y praktycznie nie odpoczywały, obsługując te linie niezmiennie przez wiele lat od rana do wieczora w dni robocze i weekendy. Do dziś rzadko pojawiają się na innych trasach. Z tego zadania autobusy wywiązały się bardzo dobrze, zyskując uznanie i sympatię pasażerów przede wszystkim jako pierwsze niskowejściowe pojazdy w Nowym Sączu. W rezultacie tak intensywnej eksploatacji autobusy te dziś nie przypominają lśniących nowoczesnych pojazdów prosto z fabryki, które przyniosły do naszego miasta powiew komunikacyjnej nowoczesności. Rośnie ich awaryjność a przez drobne ale liczne dewastacje pojazdów wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów jest nie najlepszy.


Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Rok kasacji Barwy fabryczne Uwagi
#111 MAN NL222 1998 1998 - -
#112 MAN NL222 1998 1998 - -
#113 MAN NL222 1998 1998 - -
#114 MAN NL222 1998 1998 - -
#115 MAN NL222 1998 1998 - -
#116 MAN NL222 1998 1998 - -


Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw



Numery taborowe:
#111, #112, #113, #114, #115, #116


Dalsze lata eksploatacji pojazdów



Numery taborowe:
#111, #112, #113, #114, #115, #116
od 2011




Copyright by GSMK
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by Sliffka