Wstecz | Powrót do spisu Strona główna | Forum | Galeria

San H25B


Historia modelu i dane techniczne

          Niedoskonałości SAN-a H-01, które stopniowo wychodziły na jaw w trakcie jego eksploatacji w komunikacji masowej, postanowiono wyeliminować w projekcie nowego modelu autobusu Sanockiej Fabryki Autobusów. W ten sposób zaprojektowano i wprowadzono do seryjnej produkcji SAN-a H-25. Autobus ten zaprezentowano na targach w Poznaniu w 1961 r. Wówczas pojawiła się jednak tylko wersja międzymiastowa oznaczona konsekwentnie literą A. Pełna nazwa tej wersji pojazdu brzmiała zatem SAN H-25A. Autobus miejski pojawił się rok później i zgodnie z zasadą oznaczono go jako H-25B.
          Konstrukcja samonośna została wsparta zmianami technicznymi. Przede wszystkim zastosowano nowy silnik S-472 o zwiększonej mocy oraz wiele podzespołów z samochodu ciężarowego Star 25. Wśród istotnych zmian należy także wymienić wzmocnienie przedniej osi i zamontowanie w tylnej części zawieszenia resorów piórowych co znacznie zwiększyło wytrzymałość tego elementu. Dla poprawy komfortu podróżowania dotychczas stosowane ogrzewanie parowe zastąpiono ogrzewaniem olejowym, które funkcjonowało niezależnie od pracy silnika. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zmodernizowano układ hamulcowy, w którym pojawiło się pneumatyczne wspomaganie nadciśnieniowe oraz dwie pompy hamulcowe. W przypadku awarii jednej z nich, z powodzeniem można było zatrzymać autobus przy pomocy drugiej sprawnej pompy. Unowocześnione zostało również poszycie zewnętrzne tak, aby było bardziej odporne na korozję. Wszystko to przyczyniło się do poprawy żywotności SAN-ów.
          Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, w SAN-ie H-25 także zaszły spore zmiany. Przede wszystkim z przodu pojawiły się już dwie gięte szyby dzięki czemu kierowca pojazdu zyskał lepszą widoczność (z tyłu jednak nadal montowano trzy zwykłe szyby). Reflektory wmontowano w specjalne wypukłe otwory podobnie jak później uczyniono to w Jelczu 272 MEX. Zastosowano także dużo większy wlot powietrza w kształcie zbliżonym do kwadratu oraz wypukłe zderzaki. Dla poprawienia funkcjonalności pojazdu nieznacznie poszerzono drzwi, ale nie zmieniono zasady ich działania wobec czego nadal konieczna była praca zarówno kierowcy jak i konduktora przy obsłudze.
          SAN H-25 okazał się być nieco bardziej udaną konstrukcją niż poprzednik. Fabryka jednak wciąż starała się ulepszać swój produkt i już w 1964 r. zaprojektowano SAN-a H-27 co oznaczało koniec produkcji modelu H-25. Niestety żaden SAN H-25 ani w wersji miejskiej, ani też w wersji międzymiastowej nie przetrwał do dziś.

Dane techniczne:

SilnikStar S-472
Pojemność silnika4 680 ccm
Moc silnika105 KM
Ilość miejsc50 (w tym 33 siedzących)
Układ drzwi1-0-1
Długość9370 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3050 mm
Wysokość podłogi800 mm
Dodatkowe wyposażenie-

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza

          W Nowym Sączu SAN-y H-25B służyły w latach ....-.... Przyjęto je na inwentarz z numerami taborowymi od #... do #.... Łącznie w naszym mieście jeździło .... takich autobusów. Podobnie jak w przypadku SAN-a H-01B, także i tym razem ich dostawy zakończyły się wraz z rozpoczęciem produkcji zmodernizowanej wersji pojazdu, a więc SAN-a H-27B. Wozy te nie przetrwały niestety próby czasu i jedynym śladem po nich są nieliczne fotografie.


Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Rok kasacji Barwy fabryczne Uwagi
#xx San H25B 19xx 19xx - -


Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw



Numery taborowe:
#xx


Na starej fotografii:



Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobus San H25B #37 na terenie zajezdni przy ulicy Naściszowskiej




Zdjęcie ze zbiorów MPK (oryginału nie udało się odnaleźć)
Autobusy San H25B na terenie zajezdni przy ulicy Naściszowskiej




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobusy San H25B strojone na pochód 1-szo majowy - zajezdnia przy ulicy Naściszowskiej




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobusy San H25B (po prawej) i H27B (po lewej) - zajezdnia przy ulicy Naściszowskiej




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobusy San H25B - zajezdnia przy ulicy Naściszowskiej




Zdjęcie ze zbiorów MPK
Autobus San H25B #45 po stłuczce, zajezdnia Naściszowska




Copyright by GSMK
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Designed by Sliffka