23 438 Wiadomości w 5 800 wątkach, - wysłana przez 106 użytkowników - Najnowszy użytkownik: Śledzik

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - J.R.

Strony: 1 ... 19 20 21 22 23 24 25 [26] 27 28 29 30 31 32 33 ... 43
376
Tabor GSMK / Autosan H9-35 'Psiukacz' #94 WPK Nowy Sącz
« dnia: 14 Maj 2011, 10:24:36 10:24  »
Z kasowanych wozów z MZK Gorlice udało się pozyskaĆ cenne listwy ozdobne i inne detale. Serdeczne podziękowania dla dyrekcji i mechaników!

377
Tabor GSMK / Re: 317
« dnia: 7 Maj 2011, 08:42:14 08:42  »


Świtlik wymiata - co tu dużo mówiĆ :)

378
Imprezy / Beskidzki OFF-Route 30.04.2011.
« dnia: 1 Maj 2011, 09:51:11 09:51  »


No i kultowy wyświetlacz w Solarisie:



379
Imprezy / Beskidzki OFF-Route 30.04.2011.
« dnia: 30 Kwiecień 2011, 22:19:05 22:19  »
Podsumowując: dużo jeździli, mało mówili, dużo focili

Ogólnie impreza na 2 wozy to klimat 4 razy większy :D Ci co zdołali zająĆ miejsca w pojeździe poprzedzającym mogli dowoli fotografowaĆ wóz jadący jako drugi. Co tu dużo mówiĆ - była impreza :) Kto nie był ten niech żałuje.

Wielkie podziękowania dla kierowców którzy wykazali się wielką cierpliwością i pełnym profesjonalizmem :!:

Dziękujemy wszystkim którzy przybyli i zapraszamy ponownie.

Szczegóły jak się napiszą to będą - ale poczekajmy do jutra na trochę zdjęĆ :)

380
Imprezy / Beskidzki OFF-Route 30.04.2011.
« dnia: 26 Kwiecień 2011, 21:01:03 21:01  »
No w zasadzie wszystko dopięte na ostatni guzik. Będą 2 wozy tak jak zapowiadano. Dziś #51 przeszedł czyszczenie wnętrza jednak drobne problemy techniczne są. Na razie walka trwa bo jak to w GSMK mówią "nie jest dobrze", no ale liczę, że jutro a najdalej w czwartek będzie po kryzysie.

Zapraszamy również do udziału obecnych i aktywnych w życiu forum. Miejsca ci u nas dostatek. Z GSMK dużo osób się już zgłosiło.

Nikt nie chce jechaĆ więcej czy czekacie na jakąś ofertę "last minute" której nie będzie :P

381
W połowie lat 70-tych w Dani opracowano autobus DAB serii 5 (DAB LS 575). Pojazd posiadał alumioniowe nadwozie o układzie drzwi i długości dopasowanej do konkretnej potrzeby klienta. Na początku lat 80-tych zmoderniowano nieco autobus. Od 1981r oznaczany był jako seria 6 różniąca się detalami i silnikiem. DABy w porówaniu do podobnych zachodnich konstrukcji były trwałe, miały dobrze rozplanowane wnętrza. Produkowano je do 1983r.

Na początku lat 90-tych pojazdy te na zachodzie były już przestarzałe. Państwa byłego bloku wschodniego sprowadzały różne typy autobusów - 15-letnie wówczas autobusy były znacznie nowocześniejsze niż nowe pojazdy powstające w naszych fabrykach. Do Polski trafiło około 80-90 DABów obu serii. Służyły głównie w Skarżysku Kamiennej (komunikacja miejska) i w Nowym Sączu (PKS). Śladowe ilości kupili także inni przewoźnicy. Obecnie w naszym kraju DABy obu serii zniknęły już z dróg. Ostatnie wozy kończą swoją służbę na ulicach Oświęcimia i Łasku.

PKS Nowy Sącz zakupił w 1993 roku około dziewięciu autobusów tego typu. Wśród nich sześĆ wozów pochodziło z firmy HT Kobenhavn i posiadało charakterystyczne kremowo-czerwone malowanie oraz układ drzwi 2+2+0. Jeden był żółto-czerwony o układzie drzwi 2+0+2 a pozostałe dwa żółte o układzie drzwi 1+0+2 - prawdopodobnie ciut krótsze. Autobusy skierowano do obsługi sztandarowych linii podmiejskich P i R które zastąpiły odpowiednio linie MPK nr 21 do Kosarzysk oraz linię 8 do Rytra Jantar. Od samego początku LSy były pomalowane pod gminę Piwniczna, dopiero na końcu służby zniknęły napisy niegdysiejszej sztandarowej lokalnej linii. W latach późniejszych PKS Nowy Sącz kupował DABy kolejnych serii różniące się już od LSów. Sądeckie DABy znikały niezauważalnie. Najpierw zniknął wóz o układzie drzwi 2+0+2, pozostałe wozy przemalowano na żółto. Upodobnione do swoich młodszych braci zasadniczo skończyły swoją służbę około 2007r. chociaż tak naprawdę ostatni z nich (o układzie drzwi 1+0+2) poległ dopiero na początku 2009r. Prawdopodobnie wóz o układzie drzwi 2+0+2 był DABem serii 6 podczas gdy pozostałe reprezentowały serię 5.

Schemat pojazdów:

Początkowy wygląd








Lata późniejsze




I na starych zdjęciach znalezionych na sieci:
















































382
Działania GSMK / Ciekawostki i prezentacje naszych autobusów
« dnia: 22 Kwiecień 2011, 14:52:06 14:52  »
#51 został ręcznie umyty z zewnątrz - po zimie wyglądał makabrycznie. W przyszłym tygodniu szorowanie wnętrza i na 30.04 będzie wyglądał jak należy :)

383
Tabor GSMK / 317
« dnia: 17 Kwiecień 2011, 20:07:58 20:07  »
Produkcja detali ciąg dalszy. Oto elementy wykończenia łączeń laminatów we wnętrzu koło okien - laminat oryginalnie był przycięty prosto a łuk wypełniało takie coś (oryginalnie z blaszki malowanej na kolor nadwozia). Obecnie np. w naszych PRkach laminaty są przycięte w łuku więc raczej trudno zrozumieĆ o co chodzi z tym detalem. Złożymy - zobaczycie :) Element oryginalny został zdobyty przypadkiem - tak więc od razu akcja kopiowania :D


384
Tabor GSMK / Jelcz-Berliet PR110U #278 WPK Nowy Sącz
« dnia: 15 Kwiecień 2011, 23:08:44 23:08  »
Robiąc zdjęcia do Białej Karty (do wpisu do rejestru zabytków) przy okazji takie foto popełniłem :P



[ Dodano: Nie Maj 08, 2011 11:08 am ]

Wpisany do rejestru zabytków z datą 4.05.2011r. :) Tak więc oficjalnie jest już zabytkiem.

ps.
Nie ma już prawie całej reklamy ale przy okazji to miejscami nie ma też lakieru - został na folii. No ale i tak poszycie będzie wymieniane :)

385
Tabor GSMK / Re: 317
« dnia: 15 Kwiecień 2011, 23:03:50 23:03  »
No i mamy tył :D Mamy także dach nad przodem (brak foto) i mamy stopnie z tyłu :P



Ogólnie dużo mamy ale też wciąż dużo nie mamy ;)

386
Imprezy / Beskidzki OFF-Route 30.04.2011.
« dnia: 10 Kwiecień 2011, 20:57:49 20:57  »
Po długich rozmowach i konsultacjach z grupą miłośników z Krakowa dnia 30.04.2011r. odbędzie się impreza na terenach sądeczczyzny.

Co wiemy obecnie:
1. Jedziemy dwoma wozami :!:
2. Trasa jest bardzo długa i malownicza, tak więc będzie się działo :D

Inne informacje:
1. Trasa jest już ustalona, dziś było rozpoznanie bojem ale dopóki nie będzie akceptacji ze strony krakowian nie ujawniamy jej.
2. Tabor też jest znany - my wystawiamy Jelcza L090M #51, drugi wóz będzie z MPK Kraków (wiemy jaki i który ale to jeszcze niespodzianka).
3. Kwoty - standardowo jeśli ktoś zaczyna w Sączu i kończy w Sączu to na 90% będzie to 30zł (płatne jako datek na GSMK).
4. Czas trwania - w Sączu od 10tej do około 18tej - do i z Krakowa pewnie po 2-3h na dojazdy czyli od około 7mej do 20tej.
5. W trakcie imprezy obiad ale każdy kupuje go we własnym zakresie - podjedziemy  pod tanią restauracje/bar i także pod jakiś duży sklep spożywczy.
6. Zapisy dopiero w momencie opublikowania trasy i innych detali (jeszcze parę dni uzgodnień) - mail będzie podany.
7. Jakiś specjalnych synchronizacji z autobusami i pociągami z kraju nie przewiduje się - można z Krakowa dojechaĆ drugim imprezowym autobusem lub na 10tą wyrobiĆ jakimś PKSem czy Szwagropolem.

W każdym razie serdecznie zapraszamy, szczegóły wkrótce  :)

387
Tabor GSMK / 317
« dnia: 8 Kwiecień 2011, 22:57:32 22:57  »
Akcja malowania konstrukcji na poziomie pasa okien - w przyszłym tygodniu robimy krawędź dachu. A ponadto 75% tyłu już jest :)


388
Tabor GSMK / Jelcz-Berliet PR110U #278 WPK Nowy Sącz
« dnia: 5 Kwiecień 2011, 21:05:18 21:05  »
Dziś GSMK stało się właścicielem ostatniego nowosądeckiego Jelcza-Berlieta PR110U o numerze taborowym #278.

O modelu:

W 1973 r. Polska zakupiła licencję od francuskiego producenta autobusu Berliet PR100, który rok wcześniej został zaprezentowany potencjalnym odbiorcom. Pojazd ten stanowił zwiastun nowej epoki w ofercie autobusów miejskich głównie poprzez nowoczesną linię nadwozia, a także nowatorskie rozwiązania techniczne z umieszczeniem silnika z tyłu pojazdu, dzięki czemu możliwe było obniżenie podłogi w środkowej części autobusu. Produkcję licencyjną uruchomiono w największych wówczas zakładach produkujących autobusy i samochody ciężarowe - Jelczańskich Zakładach Samochodowych. WiększośĆ wyprodukowanych wozów skierowano do zakładu komunikacyjnego w Warszawie.
Już trzy lata później polscy konstruktorzy postarali się o zaprojektowanie udoskonaleń francuskiego pojazdu, starając się wyeliminowaĆ najbardziej newralgiczne punkty, które sprawiały najwięcej problemów przy eksploatacji Berlieta. W 1975 r. zaprezentowano prototyp nowego Jelcza-Berlieta oznaczonego symbolem PR110U (U = "Urbain" - z francuskiego miejski), zaś w 1976 r. wprowadzono go do seryjnej produkcji. Jak się okazało, był to początek historii autobusu, który na wiele lat zdominował komunikację miejską w Polsce, przez blisko dwie dekady zapełniając zajezdnie przedsiębiorstw komunikacyjnych głównie w średnich i mniejszych miastach.
Nowy Jelcz-Berliet PR110U został wydłużony w stosunku do protoplasty Berlieta PR100 o 75 cm, wyposażono go także w inny silnik polskiej produkcji - SW680/56/3680 (wytwarzany w Mielcu na licencji angielskiej firmy Leyland). Do tego dostosowano skrzynię biegów FPS oraz S4-95, które także produkowano w Polsce. Wydłużenie autobusu pozwoliło również na wyposażenie go w dodatkowe trzecie drzwi, o co zabiegali użytkownicy pojazdu - dwudrzwiowy Berliet nie sprawdzał się przy zwiększonym ruchu pasażerskim bowiem wymiana pasażerów na przystankach trwała zbyt długo. Nieco zmodernizowano także przednią ścianę autobusu, wymieniając prostokątne reflektory na podwójne okrągłe pochodzące od Polskiego Fiata 125p.
W 1983 r. dokonano pierwszej i, jak się później okazało, ostatniej poważniejszej modernizacji Jelcza PR110 - wynikało to bezpośrednio z wygaśnięcia licencji Berlieta. Nowa seria wozów oznaczona została jako model PR110M (M = "Miejski"). Zmiany objęły głównie kratownicę która w wersji U była zbyt słaba oraz wnętrze pojazdu. Zmiany te jednak były na tyle niewielkie, że w pierwszej chwili trudno je zauważyĆ. Wcześniej, bo już w 1978 r. zaczęto w Jelczach PR110 montowaĆ zmodernizowany silnik typu SW680/78/1.
Lata 80. niestety przyniosły spore trudności w produkcji i eksploatacji nowego modelu Jelcza. Brakowało podzespołów, części zamiennych i odpowiednich stacji obsługi, stąd też jakośĆ wytwarzanych wozów była gorsza. Tak samo zakłady komunikacyjne nie były w stanie odpowiednio zadbaĆ o już użytkowane pojazdy, co wpłynęło na zmniejszenie ich żywotności. Najczęściej uszkodzeniu ulegała wydłużona kratownica, która nie radziła sobie z utrzymaniem ciężaru zamontowanego z tyłu silnika, a także układ pneumatyczny i paliwowy. Inna sprawa, że w tych czasach ruch pasażerski w komunikacji miejskiej był ogromny, toteż wozy te były narażone na bardzo duże obciążenia.
W międzyczasie próbowano zaradziĆ trudnościom w produkcji Jelcza PR110, projektując w kooperacji z węgierskim Ikarusem Jelcza M11, który pojawił się na ulicach w 1985 r.
Standardowe Jelcze PR110M produkowane były do 1991 r. kiedy to otworzyły się granice i polskie przedsiębiorstwa komunikacyjne chętnie zaczęły sprowadzaĆ wycofywane w innych krajach bardziej nowoczesne pojazdy. Grono zainteresowanych zakupem Jelcza PR110 znacznie się zmniejszyło, wobec czego fabryka w Jelczu zmuszona została do zaprojektowania nowego modelu autobusu. Okazał się nim byĆ Jelcz 120M, którego pierwsza seria wciąż jeszcze z zewnątrz bardzo przypominała legendarną "PR-kę".
Na pewno z dzisiejszego punktu widzenia trudno jest oceniaĆ ten autobus. W eksploatacji pozostają ostatnie egzemplarze Jelczy PR110 i niestety wkrótce pozostaną one tylko wspomnieniem. Dziś bardzo ciężko jest spotkaĆ na ulicach polskich miast oryginalne egzemplarze "PR-ki" bowiem wiele zakładów dokonało w czasie remontów znacznych modernizacji tych pojazdów (nowe ściany przednie, tylnie, zmiana wystoju wnętrza).
Faktem jest jednak, że wozy te przetrwały bardzo wiele i poradziły sobie z obsługą ogromnych obciążeń pasażerskich a wiele egzemplarzy w służbie wytrzymywało 20 i więcej lat. Dlatego też niewątpliwie Jelcza PR110 uznaĆ można za legendarny symbol komunikacji miejskiej w Polsce.

W służbie Komunikacji Miejskiej Nowego Sącza:

Podobnie jak w innych miastach, także i w Nowym Sączu Jelcze PR110 stanowiły przez długie lata podporę taboru. Pierwszy egzemplarz pojawił się w 1979r. i otrzymał numer taborowy #201. Później każdego roku nowosądecki zakład komunikacyjny otrzymywał pewną partię nowych autobusów, nadając im z niewielkimi przerwami kolejne numery taborowe aż do #371. Wóz oznaczony najwyższym numerem pochodził z końca produkcji i został zarejestrowany w Nowym Sączu w roku 1991.
Autobusy pojawiały się w różnych schematach malowania. Początkowo głównie w kolorze kremowo-czerwonym, później zaś także w biało-czerwonym. Trafiały się także pojedyncze egzemplarze kremowo-brązowe, a nawet jeden kremowo-pomarańczowy. Od 1998 r. po remoncie autobusy zaczęto malowaĆ na kolor żółty, a więc w nowe oficjalne barwy sądeckiego MPK. Od początku lat 90. stopniowo wozy oklejano różnymi reklamami, co stanowiło dodatkowe źródło dochodów firmy.
W międzyczasie wszystkie Jelcze przeszły remonty (najstarsze nawet kilka), podczas których niemal wszystkie pozbawiono daszka nad świetlikiem, zamontowano nowe kabiny, zmieniono układ poręczy jak i szereg innych detali. Niektóre wyposażono w pikselowe i diodowe wyświetlacze oraz ściany tylne z nowszych Jelczy 120M.
Zdecydowana większośĆ pojazdów zakończyła już swoją służbę w Nowym Sączu. Najdłużej eksploatowanym Jelczem PR110 a zarazem najdłużej eksploatowanym autobusem w historii komunikacji miejskiej Nowego Sącza był Jelcz-Berliet PR110U #278. Autobus ten został wyprodukowany w 1983r. W ciągu swojej służby utracił wiele detali odróżniających go od Jelczy PR110M. Jest to ostatni nowosądecki Jelcz-Berliet PR110U czyli wyprodukowany jeszcze na licencji Berlieta.
5.04.2011r. autobus ten został pozyskany przez Galicyjskie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji celem zachowania go jako pojazd zabytkowy.

Galicyjskie Stowarzyszenie Miłośników Komunikacji dziękuje prezesowi MPK Nowy Sącz za przekazanie po symbolicznej kwocie autobusu Jelcz-Berliet PR110U #278 do kolekcji stowarzyszenia.


Oficjalna podstrona pojazdu: http://www.gsmk.org.pl/podstrony/jelcz_pr110u_278.php

Docelowy wygląd pojazdu:



Jutro będą zdjęcia.

389
Tabor GSMK / Remont #317 (zakończony)
« dnia: 1 Kwiecień 2011, 22:43:31 22:43  »
Tył będzie też z #296.

Płaty drzwi z innego oraz framugi też z innego wozu (jeszcze nie pozyskane). Parę laminatów i poręcze z #296 są odłożone do #278. Z #350 mamy okna z oryginalnymi szybami BESPO. Z #348 mamy osłony nad drzwi do Berlieta. Chyba nic więcej nie zdemontowaliśmy.

390
Tabor GSMK / Remont #317 (zakończony)
« dnia: 1 Kwiecień 2011, 22:26:32 22:26  »
Operacja przeszczepu udała się - pacjent żyje :)



Pozatym przycięta jest blacha na dach, wyczyszczony tył i kolejne elementy do montarzu.

Strony: 1 ... 19 20 21 22 23 24 25 [26] 27 28 29 30 31 32 33 ... 43