JELCZ M11 "MIG"


Historia modelu i dane techniczne

          W połowie lat 80. przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej opierajy swój tabor praktycznie wyłącznie na Jelczach PR110M oraz różnych modelach węgierskiego Ikarusa. Produkcja tego pierwszego napotykała liczne trudności, wobec czego fabryka w Jelczu nie była w stanie pokryć krajowego zapotrzebowania na autobusy miejskie. Nawiązano więc współpracę właśnie z Ikarusem, która zaowocowała powstaniem Jelcza M11. Pierwszy taki pojazd zaprezentowano w 1984 r., zaś seryjna produkcja rozpoczęła się rok później.
          Autobus ten oparty był na podwoziach dostarczanych z Węgier, wyposażonych w silnik i układ jezdny. Podwozia te już w Polsce zabudowywano nadwoziem złożonym z elementów Jelcza PR110M. Stąd też autobus z zewnątrz na pierwszy rzut oka niewiele różnił się od tego modelu choć był nieco krótszy i przez to pozbawiony charakterystycznych dla "PR-ki" owalnych okien obok tylnych drzwi.
          Największe zmiany zaszły w kwestiach technicznych. Autobus otrzymał bowiem montowane i sprawdzone już wcześniej w Ikarusach silnik RABA-MAN D2156HM6U i skrzynię biegów CSEPEL. Silnik montowano pomiędzy osiami co sprawiło, że autobus na całej długości miał podłogę umieszczoną na tej samej, niestety sporej wysokości. Nie było również podestów na których w Jelczu PR110M montowano siedzenia - w modelu M11 wszystkie mocowano bezpośrednio do podłogi. Inny był także ich układ - w tylnej części pojazdu zupełnie zrezygnowano z miejsc siedzących, rezerwując obudowaną poręczami przestrzeń na miejsca stojące. Przestrzeni takiej nie było natomiast na wprost środkowych drzwi. Po lewej stronie montowano rząd pojedynczych siedzeń niespotykanych w Jelczu PR110M. Kabina kierowcy miała nowy wygląd który później został zastosowany również w Jelczach PR110. Przez cały okres produkcji nie wprowadzono bardziej istotnych zmian.
          Warto wspomnieć, że w latach 1987-1989 wytwarzano na bazie Jelcza M11 autobus przeznaczony dla przedsiębiorstw PKS. Wersję tą oznaczono jako L11. Charakteryzowała się przede wszystkim zmienionym układem wnętrza, dostosowanym do przewozów lokalnych oraz skrzynią biegów o wydłużonych przełożeniach. Od 1988 r. oferowano go w opcji pozbawionej środkowych drzwi jako L11/2.
          Jelcz M11 okazał się być pojazdem dość awaryjnym. Kombinowana konstrukcja nie była zbyt wytrzymała, wobec czego już w 1991 r. niektóre egzemplarze wycofano z ruchu, zaś inne własnym sumptem poddano modernizacji. Rok wcześniej seryjna produkcja modelu została zakończona zaś licznik zakupionych przez przedsiębiorstwa komunikacyjne Jelczy M11 zatrzymał się na liczbie zbliżonej do 2600 sztuk. Wozy te nie znikły jeszcze całkowicie z ulic polskich miast, choć coraz częściej napływają z różnych ośrodków wiadomości i uroczystym zakończeniu eksploatacji tego modelu w ruchu liniowym. Już wkrótce zatem może on zasilić poczet pojazdów spotykanych jedynie w garażach kolekcjonerów.

Dane techniczne:

SilnikRABA-MAN D2156HM6U
Pojemność silnika10 350 ccm
Moc silnika192 KM
Ilość miejsc100 (w 30 tym siedzących)
Układ drzwi2-2-2
Długość11000 m
Szerokość2500 mm
Wysokość3080 mm
Wysokość podłogi970 mm

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza

          Do Nowego Sącza trafiło łącznie zaledwie pięć Jelczy M11. Pierwsze trzy sztuki w 1986 r. (oznaczone numerami taborowymi #317-#319), kolejne dwie chwilę później (numery taborowe #328 i #329). Kolejne Jelcze M11 trafiały głównie do oddziału Nowy Targ. Wyjątek stanowił #408 przydzielony do oddziału w Limanowej. Autobusy te nie odegrały większej roli w komunikacji miejskiej Nowego Sącza - zupełnie inne podzespoły i niewielka ich liczba a także niżej zawieszone elementy stwarzające problem w terenie górskim sprawiły, że w momencie podziału WPK autobusy te zostały przekazane do Nowego Targu.
          W Nowym Sączu pozostał tylko #319 służący jako Pogotowie Liniowe. Jeden z autobusów (#317) służył do 2009 r. w komunikacji Nowego Targu (wciąż z nowosądeckim numerem taborowym). Autobus został odkupiony przez GSMK. Historia Jelczy M11 w Nowym Sączu została wznowiona - w tej chwili remont tego autobusu jest już na ukończeniu. Aby przejść do podstrony o tym egzemplarzu kliknij.


Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Skreślony z inwentarza Barwy fabryczne Uwagi
#317 Jelcz M11 1986 1986 1992 Nowy Targ Zabytkowy, w GSMK od 2009
#318 Jelcz M11 1986 1986 1992 Nowy Targ -
#319 Jelcz M11 1986 1986 1996 Od 1992 jako pogotowie liniowe.
#328 Jelcz M11 1986 1986 1992 Nowy Targ -
#329 Jelcz M11 1986 1986 1992 Nowy Targ -
#408 Jelcz M11 1987 1987 1989 Limanowa oddział Limanowa
#409 Jelcz M11 1987 1987 1989 Limanowa oddział Limanowa
#410 Jelcz M11 1987 1987 1988 wypadek? oddział Nowy Targ
#411 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#412 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#413 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#414 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#415 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#416 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#417 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#418 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#419 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#420 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#421 Jelcz M11 1987 1987 1991 Nowy Targ oddział Nowy Targ
#429 Jelcz M11 1988 1988 1991 Limanowa oddział Limanowa


Początkowe malowania pojazdów
schematy odpowiadają latom dostaw



Numery taborowe:
Jelcz M11
#317, #318, #319



Numery taborowe:
Jelcz M11
#328, #329


Dalsze lata eksploatacji pojazdów



Numery taborowe:
Jelcz M11
#319 począwszy od 1986