Dawne nowosądeckie pętle

Zaczęty przez J.R., 17 Czerwiec 2012, 15:58:09 15:58

Poprzedni wątek - Następny wątek

J.R.

A tak mnie wzięło na wspomnienia - małe zestawienie pętli których już nie ma. Jedne zostały zapomniane, inne stały się przystankami a jeszcze inne ustąpiły miejsca nowym lokalizacjom. Lecimy nieco chaotycznie to jest tak jak mi się przypomniało :)

- Westerplatte - ta końcówka zmieniana była dwa razy. Pierwotnie pętla zlokalizowana była na olbrzymim parkingu przy ulicy Batalionów Chłopskich - stoi tam obecnie blok z numerem 10. Później została przesunięta na skrzyżowanie Sucharskiego i Westerplatte. Autobusy zaczynały w zasadzie z samego skrzyżowania - przystanek początkowy znajdował się przed skrzyżowaniem z ulicą Westerplatte. Około 2000 roku powstały zatoki i został cofnięty na obecne miejsce.

- Bulwar Narwiku Parking - niegdyś gdy nie było możliwości parkowania autobusów w Rynku (Bużniczej) autobusy np linii 24 zjeżdżały na dół na ulicę Bulwar Narwiku i zawracały na końcówce na której obecnie Ćwiczą nauki jazdy. Ta pętla nie funkcjonowała długo - około tylko 2 lat.

- Osiedle Helena - mało osób pamięta, że autobusy ówczesnej linii 23 które kończyły trasę za mostem zawracały zupełnie gdzie idziej. Autobus jechał w lewo w ulicę Jesionową i kończył trasę pod cmentarzem. Wyjeżdżał ulicą Starowiejską. Końcówka Dunajcowa nie jest tak stara ale nie pamietam dokładnie kiedy powstała.

- Zabełcze - pętla funkcjonowała na wysokości kościoła przy Tarnowskiej. Autobus skręcał w lewo za sklep (wtedy chyba meblowy) i tam nawracał. Tutaj kończyły szczytowe linie najpierw o numerze 6 a potem zmieniona na 5 bis.

- Naściszowska - niefortunna nazwa bo pętla była przy Barskiej. Linia 18 kończyła na klepisku po lewej stronie przy obecnym przystanku Barska Góra.

- Grunwaldzka - tutaj mam problem ze zlokalizowaniem pętli - wiem, że jak się jechało od ulicy Zielonej to pętla była gdzieś po lewej stronie ale gdzie - raczej za połową ulicy Grunwaldzkiej.

- Osiedle Gołąbkowice - to końcówka która była na obecnym skrzyżowaniu ulicy Lwowskiej/Sucharskiego/Prażmowskiego w miejscu stacji paliw. Wtedy nie było ani ulicy Sucharskiego ani Prażmowskiego a kończyło tutaj dużo linii.

- Aleja Piłsudskiego - gdy ta ulica była w budowie autobusy linii 36 zawracały na obecnym skrzyżowaniu z ulicą Magazynową. Nie pamiętam, czy skrzyżowanie to wtedy już istniało ale mi się wydaje, że nie. Wtedy przy zatoce znajdowało się boisko i często dzieciarnia z Gorzkowa tam rozgrywała mecze.

Do tego dochodzi wiele końcówek które obecnie znamy a kończą na nich trasy objazdowe czy jakieś specjalne.
- Lwowska Tartak to obecne Lwowska Miasteczko Galicjskie
- Osiedle Wólki - duża nieużywana pętla na wprost ulicy Konstanty
- Dwie pętle na Zabełczu (przystanki: Zabełecka - Gaj i Zabełecka - Gaj II)
- Jamnica PKP (klepisko koło dworca)
- Piątkowa Łęg (klepisko koło: Piątkowa Łęg - zakład)
No i nie używany Bulwar Narwiku - pamiątka po komunikacji miejskiej do gmin: Chełmca, Podegrodzia i Łukowicy.

Jest jeszcze więcej starych pętli ale nie zostały po nich żadne ślady. Szczegółowe ich zestawienie jest wynikowym dawnych tras a o tym dyskucja prowadzona jest tutaj (no bardziej prowadzona była bo coś szło to jak krew z nosa :P ) :

http://gsmk.org.pl/forum/viewtopic.php?t=703

Invis

Cytat: "J.R."- Jamnica PKP (klepisko koło dworca)
Jeszcze nie tak dawno zawracała tam linia 35 i chyba 26 kiedy nie jeździła do Kamionki W. ale nie jestem pewien


Cytat: "J.R."No i nie używany Bulwar Narwiku - pamiątka po komunikacji miejskiej do gmin: Chełmca, Podegrodzia i Łukowicy.
Warto dodaĆ, że teraz tam urzędują busiarze m.in. Rafatex, Ar-Tur i G. Rysiewicz

Kłębek

Cytat: "Invis"J.R. napisał:
- Jamnica PKP (klepisko koło dworca)

Jeszcze nie tak dawno zawracała tam linia 35 i chyba 26 kiedy nie jeździła do Kamionki W. ale nie jestem pewien
Wtedy 26 zawracało na pętli za przystankiem Kamionka Mała-Popardowa. Ale i ile się nie myle to swego czasu przy PKP w Jamnicy zawracała 10.

Iniemamow

Trzeba jeszcze wspomnieĆ, o pętli Poręba, taka końcówka była na filmach; gdzie kończyła się na skrzyżowaniu ulic Mała Poręba, Majdan, Ruczaj  i Biegonicka. A teraz linia 3 konczy jazde na najwyższym wzniesieniu  w mieście czyli Majdanie.

J.R.

No to jeszcze za pamięci:

- Wiklinowa oczyszczalnia

- Tarnowska ARGE (tam to jest dyskusyjne czy to Nowy Sącz czy Wielopole)

- Osiedlowa (gdy linia 4 kursowała w soboty - trwało to z 2-3 tygodnie) - zawracanie chyba na skrzyżowaniu

- Zielona WSB - tutaj zawracały niektóre kursy 9 oraz linia 6 robiła kurs wjazdowy

- Zielona - tutaj była druga końcówka linii A ale gdzie to dokładnie zawracało :?: może też na WSB :?: nie wiem czy Zielona i Zielona WSB to ta sama końcówka

- Aleja Wolności PKS - tutaj kończyła mikrobusowa linia A i chwilkę po powrocie 26 do Kamionki pierwszy poranny kurs


Inne końcówki (nie pętle):
- Barska (tutaj kończył dziwny twór kursujący z Wólek - jechało to Lwowską, Sucharskiego w Barską i koniec na przystanku Barska szkoła)
- Broniewskiego (tutaj zaczynał powyższy twór - skręcał w Barską, Sucharskiego, Lwowską jakoś na Wólki)
jaki to numer miało :?: 31 :?: 45 :?: nie pamiętam właśnie

- Hallera - zaczynał tu poranny kurs 18 - skręcał w prawo w Barską i dalej Paderewskiego, Bulwarem Narwiku chyba do Jana Pawła II



A jeszcze odbiegając nieco od tematu inna ciekawostka to zatoki - nie wiem czy ktoś zauważył, że przy ulicy Wincentego Witosa (która była planowana jako droga 2-pasmowa - zrealizowany jest pas w stronę od Tarnowskiej do Sucharskiego) znajdują się 3 (4 :?: ) nigdy nie użyte zatoki przystankowe. Jedna z nich na wysokości skrzyżowania z Hallera została przebudowana na wjazd do jakiejś firmy. To jest dowód, że jeszcze parenaście lat temu jak budowano nowe ulice to od razu budowano zatoki dla autobusów. Dziś w innych miastach nadal tak jest no ale Nowy Sącz jest tutaj niechlubnym wyjątkiem. Tak samo (ale to już leży całkowicie) nie buduje się obecnie nowych pętli - każde zawracanie autobusu np na osiedlu Gorzków odbywa się poprzez objazd w jedną stronę wybranych ulic - pętli nie ma żadnej i z zatokami także na tym osiedlu poza I Brygady, Alei Piłsudskiego i Wiśniowieckiego (ulic które powstały za czasów PRLu) jest krucho. Przykre...

KrakówMPK

Tak to było 31 - trasa : Wólki pętla Ogrodowa potem wyjątek Konstanty ( 36 i 25 jechały Ogrodwą potem Radziecka ) Barbackiego i tu: w Mickiewicza przez przejazd kolejowy do góry i przystanek Długosza- Planty ... dalej Lwowska

simo_n

Z tego co pamiętam, to ulica Jamnicką jeździł autobus tam i z powrotem do hali/ basenu na Nadbrzeżnej. J.R. może pamiętasz więcej jak to jeździło? Czy od razu tam i z powrotem , takie kółko startował z jednego miejsca, czy kursy w obie strony zaczynał od początku?

J.R.

Cytat: "simo_n"Z tego co pamiętam, to ulica Jamnicką jeździł autobus tam i z powrotem do hali/ basenu na Nadbrzeżnej. J.R. może pamiętasz więcej jak to jeździło? Czy od razu tam i z powrotem , takie kółko startował z jednego miejsca, czy kursy w obie strony zaczynał od początku?

To była linia 45 - zaczynała pod basenem a kończyła gdzieś tam na Jamnickiej ale żeby to nazwaĆ linią autobusową to za dużo powiedziane - jeździł tam stary dostawczy Ford Transit. To było po tym jak powódź zniosła ten most na przedłużeniu Wiśniowieckiego.

Jeszcze z pętli to Marcinkowicka i sławna błotna pętla pod lasem.

J.R.

No a właśnie jeszcze apropo tych "starych starych" pętli istniejących niby do czasów obecnych choĆ tak naprawdę przesuniętych względem pierwotnej lokalizacji:

Rynek - przystanek początkowy/końcowy znajdował się na pierzei tej co jest Empik choĆ nieco bliżej drugiej jej części. Tak jak na zdjęciu:



No i druga także ważna - Dworzec PKP



A nie istniejąca to odpowiednik Bulwaru Narwiku - pętla (ponoĆ potężna) na skrzyżowaniu Długosza i Kopernika. Autobusy wjeżdżały tam Mickiewicza, Matejki i kończyły na Kopernika - czyli kierunek ruchu na tych ulicach był odwrotny. Mickiewicza na odcinku od Jagiellońskiej do Długosza była ponoĆ dwukierunkowa a jeszcze jedna ciekawostka - pierwsza sygnalizacja świetlna w mieście istniała na skrzyżowaniu Długosza i Mickiewicza - obecnie po tych światłach nie ma żadnego śladu.

Jak już tak odbiegłem od tematu to zlikwidowane na początku lat 90tych sygnalizacje świetlne istniały na skrzyżowaniach: Nawojowska/Grota Roweckiego (nie było wtedy kładki), Nawojowska/Szczepanowskiego (wyjazd z ZNTK) i Lwowska/Broniewskiego - na tym ostatnim nie wiem komu przeszkadzała (ale była to chyba tylko sygnalizacja wzbudzana dla pieszych).

Iniemamow

Jeszcze trzeba zaznaczyĆ, że w Rynku była pętla, jak dobrze pamiętam Rynek Merino, tak jak obecny Pałac Młodzieży, gdzie początek miało np. 35

J.R.

Cytat: "Iniemamow"Jeszcze trzeba zaznaczyĆ, że w Rynku była pętla, jak dobrze pamiętam Rynek Merino, tak jak obecny Pałac Młodzieży, gdzie początek miało np. 35

Ale to już mówimy o końcówce nie o pętli ;)

matejek

Na początku swojego kursowania linia nr 1 miała pętle przy Urzędzie Gminy w Nawojowej / koło zamku/ .

J.R.

Cytat: "matejek"Na początku swojego kursowania linia nr 1 miała pętle przy Urzędzie Gminy w Nawojowej / koło zamku/ .

No ale mówimy o nowosądeckich pętlach. Jeden kurs linii 1 w soboty zawraca tam w okolicy - pętla jest mocno przebudowana ale jest.

KrakówMPK

A czy ktoś pamieta jak jeżdziło 46 ? Bo 45 swojego czasu w Rynek ulica Długosza potem obok Europy, Królowej Jadwigi i Kilińskiego, Lwowska i Sucharskiego ... dośĆ często jeżdziło ... i obsługiwały Autosany małe ... Też było 47 w niedzielę z Ogrodowa ( jak 25 ) do Rynku a potem na Dunajcowa

simo_n

Na Stramki dawniej (10 lat temu jak nie wiecęj) była pętla dla linii 35 i 41 (chyba).
Na pewno nim powstał REAL tylko szczytowe 41 i 35 jeździły na Halę Gorzkowską obok Ciepłowni, natomiast pozostałe kursy kończyły na Stramki. Jeżeli dobrze pamiętam. Teraz 34 tam zaczyna.

SimplePortal 2.3.7 © 2008-2024, SimplePortal