23 393 Wiadomości w 5 763 wątkach, - wysłana przez 105 użytkowników - Najnowszy użytkownik: michal_sekula_

Autor Wątek: Dziwne rozwiązania w konwencjnalnych systemach transportowych  (Przeczytany 6413 razy)

J.R.

  • GSMK
  • Wiadomości: 3 245
  • Reputacja 3
    • Status GG
    • Zobacz profil
Dziwne rozwiązania w konwencjnalnych systemach transportowych
« dnia: 21 Czerwiec 2013, 16:50:35 16:50 »
U nas w kraju co tu dużo mówić raczej inżynierowie nie rozwinęli się z dziwnymi pomysłami. Co innego było w ZSRR gdzie eksploatowano dużo sieci trolejbusowych. O ile w innych krajach bloku wschodniego zwiększenie pojemności taboru rozwiązywano poprzez stosowanie przyczep autobusowych doczepianych do autobusów i trolejbusów a potem poprzez eksploatowanie taboru przegubowego to chyba najdziwniejszym rozwiązaniem które wdrożono było połączenie 2 trolejbusów.

W ten sposób powstawały tzw. "scepki" czyli zestawy składające się z 2 jednakowych trolejbusów minimalnie zmodyfikowanych:
- wóz prowadzący miał dodatkowe okablowanie gdyż pantograf nie był w nim używany oraz kable do sterowania drugim pojazdem (i w sumie tyle)
- wóz prowadzony miał zabudowany mechanizm zbliżony do znanego z przyczep autobusowych czyli odpowiedni zaczep w którym skierowanie dyszla w którąś stronę powodowało skręt kół na osi przedniej i ruch kierownicy, przeróbka instalacji elektrycznej umożliwiała zasilanie pierwszego pojazdu i sterowanie silnikami oraz hamulcami z wozu prowadzącego

Taki zestaw miał dość sporą długość i wielką pojemność. Do kierowania takim zestawem wymagane było wielkie doświadczenie kierowcy - nie dość, że operuje 12m pojazdem to prowadzi także 12m przyczepę. Wypuszczenie pojazdu do skrętu na skrzyżowaniu było naprawdę bardzo duże. Jedyne ułatwienie to takie, że w tamtej epoce kierowca autobusu był skazany na manualną skrzynię biegów a w trolejbusie był tylko gaz i hamulec.

Jeśli pomysł w przypadku małego ruchu samochodowego sprawdzał się to gorzej sytuacja zaczęła wyglądać po 1989r. Mimo wszystko takie zestawy przetrwały dużo dłużej. Poniżej znajduje się link do zestawów składających się ze Skód 12Tr (Skód 9Tr) ale występowały także inne typy tak adaptowanych trolejbusów (np. ЗиУ czyli tzw. ZIUtki).

http://riga.mashke.org/Riga-Troll/Skoda-12Tr/Skoda-12Tr_eng.htm

U nas w Polsce chyba takie rozwiązanie byłoby niemożliwe ze względu na ówczesne przepisy (długość zestawu). Obecnie jest niemożliwe jeszcze ze względu na zakaz przewozu pasażerów w przyczepie. Choć czy naprawdę drugi trolejbus w tym przypadku to jeszcze przyczepa? W każdym razie takie potoki pasażerskie na pewno obecnie już nie istnieją.























http://transit.parovoz.com/muralista/pg_view.php?ID=12402&LNG=EN
http://transphoto.ru/photo/79012/
http://transphoto.ru/photo/64241/

Nie powiem ale chętnie bym się powoził takim zestawem :P Ale jeszcze brakuje mi D+E (może bedzie jeszcze w tym roku). No i chyba już takie zestawy już nie są nigdzie eksploatowane...

I coś więcej: http://dydzej.webpark.cz/scepky.htm
« Ostatnia zmiana: 21 Czerwiec 2013, 22:21:53 22:21 wysłana przez J.R. »