Skip to main content

Chausson AH 48

Historia modelu i dane techniczne:

Polska po zniszczeniach II Wojny Światowej nie była w stanie i nie miała odpowiednich fabryk by uruchomić produkcję autobusów. Potrzeby przewozowe w miastach a także w komunikacji międzymiastowej wciąż rosły. Pojazdy pozyskane z dostaw jako pomoc po zniszczeniach wojennych jak i te które przetrwały II Wojnę Światową dokonywały swego żywota. Około roku 1947 rozpoczęto dostawy francuskich autobusów Chausson, z Włoch pozyskano kilkanaście nowych autobusów a także podwozia które zabudowywano polskimi nadwoziami.

Dane techniczne:

Silnik

Panhard 44L

Pojemność

5 700ccm

Moc silnika

85 KM

Ilość miejsc

70 (w tym 30 siedzących)

Układ drzwi

1-0-1

Długość

10470 mm

Szerokość

2500 mm

Wysokość

3025 mm

Wysokość podłogi
b.d.

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza:

 Średnie i małe miasta nie mogły liczyć jednak na przydział takich wozów. Kilkanaście autobusów pozyskały jednak lokalne oddziały PKSu – jak oddział Tarnowski. Jeden autobus Chausson (prawdopodobnie typ AH 48) został wypożyczony ówczesnemu MZK Nowy Sącz.
          Nieznane są dzisiaj formalne szczegóły przekazania oraz dokładny czas jednak pojazd ten po około roku został wymieniony w Warszawie za używanego Mavaga Tr5. Było to spowodowane odgórnym zarządzeniem gromadzenia wszystkich Chausson’ów w Warszawie. Mavag Tr5 formalnie należał już do MZK Nowy Sącz.

Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Rok kasacji Barwy fabryczne Uwagi
#xx Chausson AH48 1948 1951 1953 Autobus wypożyczony z PKS Tarnów

Początkowe malowania pojazdów:

schematy odpowiadają latom dostaw

Numery taborowe:

#xx