Skip to main content

MAN NL222

Historia modelu i dane techniczne:

 MAN NL 202 był niskowejściowym autobusem produkowanym w latach 1989-2000 przez niemiecką firmę MAN (Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Aktiengesselschaft). Firma ta posiada bardzo długą tradycję sięgającą końca XIX wieku i równie duże doświadczenie w produkcji autobusów. Główna fabryka zlokalizowana jest w mieście Salzgitter. Od 1996 r. autobusy MAN produkowane są także w Polsce w fabryce zlokalizowanej w Sadach koło Poznania.
          Model NL202 należy do autobusów MAN tzw. drugiej generacji. Niska podłoga dostępna jest w pierwszych i drugich drzwiach. Podobnie większość miejsc siedzących zlokalizowana jest na poziomie niskiej podłogi (początkowo miejsca siedzące w przestrzeni niskopodłogowej umieszczone były na podeście). W pojeździe montowany jest silnik własnej produkcji, a od 1995 r. o nieco zwiększonej mocy (od tego czasu model nosi symbol NL222). Automatyczna skrzynia biegów znacznie ułatwia obsługę pojazdu w ruchu miejskim. .
          Przez cały okres produkcji wygląd zewnętrzny MAN-a nie ulegał praktycznie żadnym istotnym zmianom. Nawet późniejsze wersje takie jak serie NM i EL są bardzo zbliżone wizualnie do modeli NL 202 i NL 222, co zwiększa i tak bardzo dużą rozpoznawalność stylistyki marki MAN. Warto zaznaczyć, że dostępna była wersja z układem drzwi 2-2-0, jednak ze względu na zdecydowanie obniżoną funkcjonalność, do dyspozycji przedsiębiorstw komunikacyjnych trafiały prawie wyłącznie wozy wyposażone w trzy pary drzwi.
          W całej Polsce w ruchu znajdowało się bardzo wiele tego typu autobusów. Obok fabrycznie nowych pojazdów (zarówno z fabryki w Niemczech, jak i z fabryki w Polsce) sprowadzono do kraju wiele autobusów wycofywanych z ruchu w Niemczech. Mimo że nie były to nowe wozy, ich stan techniczny był na tyle dobry, że jeszcze przez kilka lat będą kursować po polskich ulicach. Część miast wycofała już z eksploatacji egzemplarze tego modelu.

Dane techniczne:

Silnik

MAN D0826

Pojemność

6 870 ccm

Moc silnika

220 KM

Ilość miejsc

96 (w tym 32 siedzące)

Układ drzwi

2-2-2

Długość

11675 mm

Szerokość

2500 mm

Wysokość

2872 mm

Wysokość podłogi

340 / 340 / 588 mm

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza:

Do Nowego Sącza MAN NL222 trafił w 1998 r. w sile 6 egzemplarzy. Wozy otrzymały numery taborowe od #111 do #116 i skierowane zostały do obsługi najbardziej obciążonych linii miejskich – 7 i 23. MAN-y praktycznie nie odpoczywały, obsługując te linie niezmiennie przez wiele lat od rana do wieczora w dni robocze i weekendy. Później pojawiały się już na wszystkich trasach. Z tego zadania autobusy wywiązały się bardzo dobrze, zyskując uznanie i sympatię pasażerów przede wszystkim jako pierwsze niskowejściowe pojazdy w Nowym Sączu. W rezultacie tak intensywnej eksploatacji autobusy te pod koniec eksploatacji nie przypominały lśniących nowoczesnych pojazdów prosto z fabryki, które przyniosły do naszego miasta powiew komunikacyjnej nowoczesności. Rosła ich awaryjność, a przez drobne i liczne dewastacje wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów nie był najlepszy.
          Pod koniec 2014 roku ze względu na zły stan techniczny wycofano z eksploatacji pierwszego MAN-a NL222 o numerze taborowym #116. W lutym 2015r. do kasacji został skierowany #114. W kwietniu skasowano #115, a w maju #112. Dokładnie 2 lata więcej wytrzymał #111, tym samym w ruchu pozostał już tylko jeden „stary” MAN. Wdrożenie nowych MANów zakończyło ponad 20-letnią eksploatację NL222. #113 po raz ostatni zjechała z linii w marcu 2019r. i została skreślona z inwentarza.

Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Rok kasacji Barwy fabryczne Uwagi
#111 MAN NL222 1998 1998 2017
#112 MAN NL222 1998 1998 2015
#113 MAN NL222 1998 1998 2019
#114 MAN NL222 1998 1998 2015
#115 MAN NL222 1998 1998 2015
#116 MAN NL222 1998 1998 2014

Początkowe malowania pojazdów:

schematy odpowiadają latom dostaw

Numery taborowe:

#111 – #116

Dalsze lata eksploatacji pojazdów:

Numery taborowe:

#111 – #116
od 2011