Skip to main content

Solbus B9,5

Historia modelu i dane techniczne:

  W 2001 r. z Kujawskich Zakładów Napraw Samochodów, które przez wiele lat zajmowały się remontowaniem różnego typu autobusów, wydzielono prywatną fabrykę Solbus. Początkowo fabryka ta produkowała autobusy na licencji czeskiego producenta – firmy SOR. Na bazie tej licencji powstał projekt lokalnego autobusu Solbus C 9,5, a później także w wydłużonej wersji C 10,5.
          Rok później firma odpowiedziała na zapotrzebowanie miejskich zakładów komunikacyjnych zwłaszcza z miast średniej wielkości, prezentując ten sam model w wersji miejskiej oznaczonej symbolem B 9.5. Pierwszy egzemplarz w 2003 r. trafił właśnie do Nowego Sącza, który dość chętnie wprowadził autobusy tej marki.
          Wersja miejska autobusu ma pojemność 86 pasażerów (w tym 25 na miejscach siedzących) i jest pojazdem całkowicie wysokopodłogowym. Wyposażona jest w silnik produkowany przez Iveco. Teoretycznie większą trwałość pojazdu zapewnia wykorzystanie sporej ilości elementów wykonanych z tworzyw sztucznych. Nie zmienia to jednak faktu, że model ten jest dość awaryjny.
          Kariera Solbusa B 9,5 okazała się poza tym być wyjątkowo krótką. Już w 2007 r. firma SOR wypowiedziała wspomnianą licencję i w rezultacie model ten został wycofany z produkcji. Z tego powodu w taborze polskich przewoźników znajdują się jedynie 62 egzemplarze Solbusa B 9,5.
          Przez cały okres produkcji autobus ten wytwarzany był praktycznie bez zmian w projekcie. Pewna partia autobusów jedynie otrzymała przednie reflektory podwójne okrągłe zamiast prostokątnych.

Dane techniczne:

Silnik

Iveco F4AE0682

Pojemność

5 880 ccm

Moc silnika

239 KM

Ilość miejsc

86 (w tym 25 siedzących)

Układ drzwi

1-2-0 lub 1-2-1

Długość

9580 mm

Szerokość

2480 mm

Wysokość

2950 mm

Wysokość podłogi

600 / 600 / 800 mm

Dodatkowe wyposażenie

ABS, ASR, w niektórych wina dla niepełnosprawnych

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza:

W samym Nowym Sączu jest ich 8 (5 wersji) – otrzymały numery taborowe od #58 do #65 i przeważnie obsługują linie o nieco mniejszym natężeniu ruchu pasażerskiego. Dwa pierwsze wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów, ostatni egzemplarz jest dwudrzwiowy w wersji podmiejskiej – na początku eksploatacji wyposażony był w zasłonki.
           W lipcu 2018r. ze ze względu na zły stan kratownicy wycofany został #58, czyli prototypowy, pierwszy złożony przez Solbusa autobus na licencji czeskiego SORa. Wdrożenie do eksploatacji nowych MANów zakończyło w marcu 2019r. eksploatację Solbusów #59, #61, #62 i #63. W czerwcu wycofano #60 oraz #64. W grudniu wycofano także #65.

Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Rok kasacji Barwy fabryczne Uwagi
#58 Solbus B9.5 2002 2003 2018 automatyczna skrzynia biegów
#59 Solbus B9.5 2003 2003 2019 automatyczna skrzynia biegów
#60 Solbus B9.5 2004 2004 2019
#61 Solbus B9.5 2004 2004 2019
#62 Solbus B9.5 2004 2004 2019
#63 Solbus B9.5 2005 2005 2019
#64 Solbus B9.5 2005 2005 2019
#65 Solbus B9.5 2007 2007 2019 dwudrzwiowy

Początkowe malowania pojazdów:

schematy odpowiadają latom dostaw

Numery taborowe:

#58

Numery taborowe:

#59

Numery taborowe:

#60 – #62

Numery taborowe:

#63, #64

Numery taborowe:

#65

Dalsze lata eksploatacji pojazdów:

Numery taborowe:

#58

Numery taborowe:

#59

Numery taborowe:

#60 – #62

Numery taborowe:

#62 (począwszy od 2015r.)

Numery taborowe:

#63, #64

Numery taborowe:

#65