DAB LS 575
Historia modelu i dane techniczne:
W połowie lat 70-tych w Dani opracowano autobus DAB serii 5 (DAB LS 575). Pojazd posiadał alumioniowe nadwozie o układzie drzwi i długości dopasowanej do konkretnej potrzeby klienta. Na początku lat 80-tych zmoderniowano nieco autobus. Od 1981r oznaczany był jako seria 6 różniąca się detalami i silnikiem. DABy w porówaniu do podobnych zachodnich konstrukcji były trwałe, miały dobrze rozplanowane wnętrza. Produkowano je do 1983r.
Na początku lat 90-tych pojazdy te na zachodzie były już przestarzałe. Państwa byłego bloku wschodniego sprowadzały różne typy autobusów – 15-letnie wówczas autobusy były znacznie nowocześniejsze niż nowe pojazdy powstające w naszych fabrykach. Do Polski trafiło około 80-90 DABów obu serii. Służyły głównie w Skarżysku Kamiennej (komunikacja miejska) i w Nowym Sączu (PKS). Śladowe ilości kupili także inni przewoźnicy. Obecnie w naszym kraju DABy obu serii zniknęły już z dróg. Ostatnie wozy kończą swoją służbę na ulicach Oświęcimia i Łasku.
Dane techniczne:
Silnik | Leyland O.680 | Leyland TL11 |
Pojemność | 11 100 ccm |
Moc silnika | 175 KM | 210 KM |
Ilość miejsc | 80 (w tym 47 siedzących – zależnie od wersji) |
Układ drzwi | 2-2-0 | 2-0-2 | 1-0-2 |
Długość | 12000 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 3135 mm |
Wysokość podłogi | 885 mm |
W służbie PKS Nowy Sącz:
PKS Nowy Sącz zakupił w 1993 roku około dziewięciu autobusów tego typu. Wśród nich sześć wozów pochodziło z firmy HT Kobenhavn i posiadało charakterystyczne kremowo-czerwone malowanie oraz układ drzwi 2+2+0. Jeden był żółto-czerwony o układzie drzwi 2+0+2 a pozostałe dwa żółte o układzie drzwi 1+0+2 – prawdopodobnie ciut krótsze. Autobusy skierowano do obsługi sztandarowych linii podmiejskich P i R które zastąpiły odpowiednio linie MPK nr 21 do Kosarzysk oraz linię 8 do Rytra Jantar. Od samego początku LSy były pomalowane pod gminę Piwniczna, dopiero na końcu służby zniknęły napisy niegdysiejszej sztandarowej lokalnej linii. W latach późniejszych PKS Nowy Sącz kupował DABy kolejnych serii różniące się już od LSów. Sądeckie DABy znikały niezauważalnie. Najpierw zniknął wóz o układzie drzwi 2+0+2, pozostałe wozy przemalowano na żółto. Upodobnione do swoich młodszych braci zasadniczo skończyły swoją służbę około 2007r. chociaż tak naprawdę ostatni z nich (o układzie drzwi 1+0+2) poległ dopiero na początku 2009r. Prawdopodobnie wóz o układzie drzwi 2+0+2 był DABem serii 6 podczas gdy pozostałe reprezentowały serię 5.
| Nr tab. | Marka i typ | Data produkcji | Rok zakupu | Rok kasacji | Barwy fabryczne | Uwagi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| #N 30002 | DAB LS 575 | 19xx | 1993 | 20xx | ![]() |
– |
| #N 30003 | DAB LS 575 | 19xx | 1993 | 20xx | ![]() |
– |
| #N 30004 | DAB LS 575 | 19xx | 1993 | 20xx | ![]() |
– |
| #N 30005 | DAB LS 575 | 19xx | 1993 | 20xx | ![]() |
– |
| #N 30006 | DAB LS 575 | 19xx | 1993 | 20xx | ![]() |
– |
| #N 30007 | DAB LS 575 | 19xx | 1993 | 20xx | ![]() |
– |
| #N 30008 | DAB LS 575 | 19xx | 1993 | 20xx | ![]() |
– |
| #N 30013 | DAB LS 575 | 19xx | 1993 | 20xx | ![]() |
– |
| #N 30014 | DAB LS 575 | 19xx | 1993 | 20xx | ![]() |
– |
Początkowe malowania pojazdów:
Numery taborowe:
DAB LS 575
#N 30002, #N 30003, #N 30006
Numery taborowe:
DAB LS 575
#N 30004, #N 30005, #N 30007
Numery taborowe:
DAB LS 575
#N 30008
Numery taborowe:
DAB LS 575
#N 30013, #N 30014
Numery taborowe:
#xx
Numery taborowe:
#xx


