MAN NL223/NL263/NL283/NL313
Historia modelu i dane techniczne:
MAN A21 (NL 223/263/283/313) to trzecia generacja autobusów niskopodłogowych która trafiła do produkcji w 1998r. W niektórych opcjach posiadają 100% niskiej podłogi – także w drzwiach tylnych. Autobus pod względem parametrów jest bardzo zbliżony do poprzednika. Poprawiono największe niedociągnięcia. MAN A21 posiada znacznie nowocześniejszą linię nadwozia.
Najstarsze egzemplarze powoli są wycofywane na zachodzie Europy i sprzedawane do przedsiębiorstw także w Polsce.
Dane techniczne:
Silnik | MAN D0826 | MAN D2866 |
Pojemność | 6870 ccm | 11 967 ccm |
Moc silnika | 220 KM | 260 KM | 280KM | 310 KM |
Ilość miejsc | zależna od wersji 95-100 (30-35 siedzących) |
Układ drzwi | 2-2-2 | 1-2-2 | 2-2-0 |
Długość | 11950 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 2880 mm |
Wysokość podłogi | 340 / 340 / 588 mm | 340 / 340 / 340 mm |
W komunikacji miejskiej Nowego Sącza:
Do Nowego Sącza w 2010r. sprowadzone zostały dwa autobusy MAN NL223. Pojazdy były używane, służyły wcześniej w niemieckim Offenbach am Main. Autobusy te posiadają w wyposażeniu między innymi elektrycznie otwierane drzwi. W roku 2012 trafił do MPK kolejny używany MAN NL223 (#119) – tym razem z Austrii z Klagenfurt. Autobus posiada klimatyzację dla kierowcy, środkowe drzwi są odskokowo-przesuwne, inny jest też układ siedzeń. W tym samym roku przybył MAN NL263 z Postbus Wien – autobus ten posiada 100% niskiej podłogi i pełną klimatyzację. Jako pierwszy został przemalowany w barwy MPK i był w pierwszym okresie flagowym autobusem. Kolejne dwa MANy (#121 i #122) pochodzą tak jak pierwsze z Offenbach am Main. #123 to MAN NL263 z komunikacji miejskiej Berlina (pełna klimatyzacja, elektryczne drzwi, 100% niskiej podłogi), #124 pochodzi z Ingolstadt, gdzie trafił do komunikacji miejskiej z rąk prywatnego przewoźnika – z tego powodu jest bardzo odmiennie wyposażony: między innymi w sporadycznie spotykane drzwi odskokowo-przesuwne w układzie 1-2-2. #125 to NL223 pochodzący z Austrii z Klagenfurt (tak jak bliźniaczy #119). #126 ma identyczny rodowód jak #120. #127 to NL223 z komunikacji miejskiej z Meißen, ma wszystkie okna otwierane i dzieloną przednią szybę. #128 pochodzi z Francji z miejscowości Béziers, posiada nietypowe wysokie siedzenia. Pierwszym MANem, który zasilił szeregi MPK w 2014 jest #191. Jest to swoista ciekawostka taborowa, ponieważ pojazd posiada drzwi w układzie 2-2-0. Kolejny to #129, pojazd bliźniaczy do #124, lecz z mocniejszym silnikiem (310KM). #130 pochodzi z niemieckiego Kamen, ma fotele lotnicze i pełną klimatyzację. #131 to NL313 z Berna ze Szwajcarii (z poczty szwajcarskiej), posiada z tyłu haki na bagażnik. #132 przyjechał do nas z Kędzierzyna-Koźla – jest jedynym MANem A21 we flocie MPK Nowy Sącz, który od nowości służy w Polsce. #133 to już 3 MAN z Klagenfurtu, jednak po drodze jeździł jeszcze w Döhler-Reisen Chemnitz. Pod koniec marca dotarły #134 i #135, bliźniacze do #127. W czerwcu zakupiono #136, który pochodzi z niemieckiego Celle, pojazd jest z pierwszej „rozpoznawczej” serii i posiada odmienne światła i przedni zderzak. W lipcu szeregi MPK zasilił drugi pojazd w układzie drzwi 2-2-0, który wcześniej jeździł przez pewien czas w Lubinie, a pochodzi z Wurzburga. Wrzesień 2015r. przyniósł zakup dwóch MANów NL263 z Brunszwiku. Pojazdy otrzymały numery taborowe: #137 i #138. Zakupy używek w roku 2016 rozpoczęła dostawa #139, który wcześniej jeździł w Leoben, ale pochodzi z Klagenfurtu. W sierpniu kupiono #140, czyli NL263 z VBK Kipp. W marcu 2017r. zadebiutował #141. Ostatnie dwa autobusy tylne drzwi mają otwierane przez pasażera za pomocą tzw. ciepłego guzika. W sierpniu 2020r. #192 spłonął w wyniku pożaru na zajezdni. Od 2020r. zaczęto wycofywać z eksploatacji ten model.
| Nr tab. | Marka i typ | Data produkcji | Rok zakupu | Rok kasacji | Barwy fabryczne | Poprzedni właściciel | Uwagi |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| #117 | MAN NL223 | 1999 | 2010 | 2024 | ![]() |
ex Offenbach am Main #13 | – |
| #118 | MAN NL223 | 1999 | 2010 | 2022 | ![]() |
ex Offenbach am Main #14 | – |
| #119 | MAN NL223 | 1999 | 2012 | 2023 | ![]() |
ex Klagenfurt #50 | klimatyzacja kierowcy |
| #120 | MAN NL263 | 1999 | 2012 | 2020 | ![]() |
ex Postbus Wien #2631 | klimatyzacja całopojazdowa |
| #121 | MAN NL223 | 1999 | 2012 | – | ![]() |
ex Offenbach am Main #15 | – |
| #122 | MAN NL223 | 1999 | 2012 | – | ![]() |
ex Offenbach am Main #16 | – |
| #123 | MAN NL263 | 2001 | 2013 | – | ![]() |
ex Berlin #1237 | klimatyzacja całopojazdowa |
| #124 | MAN NL263 | 2001 | 2013 | 2020 | ![]() |
ex Ingolstadt #115 | – |
| #125 | MAN NL223 | 1999 | 2013 | 2020 | ![]() |
ex Klagenfurt #35 | klimatyzacja kierowcy |
| #126 | MAN NL263 | 1999 | 2013 | – | ![]() |
ex Postbus Wien #2634 | klimatyzacja całopojazdowa |
| #127 | MAN NL223 | 2000 | 2013 | 2022 | ![]() |
ex VGM Meißen #38 | – |
| #128 | MAN NL223 | 1998 | 2013 | – | ![]() |
ex Bus Occitan Béziers #507 | – |
| #129 | MAN NL313 | 2001 | 2014 | 2021 | ![]() |
ex Feniks V Gliwice #591 | – |
| #130 | MAN NL263 | 2001 | 2014 | 2021 | ![]() |
ex VKU Kamen #01-67 | klimatyzacja całopojazdowa |
| #131 | MAN NL313 | 2002 | 2014 | 2020 | ![]() |
ex PostAuto Bern #4 | – |
| #132 | MAN NL223 | 2002 | 2014 | Sprzedany w kwietniu 2025r. | ![]() |
ex MZK Kędzierzyn-Koźle #107 | – |
| #133 | MAN NL223 | 1999 | 2015 | – | ![]() |
ex Döhler-Reisen Chemnitz | klimatyzacja kierowcy |
| #134 | MAN NL223 | 2000 | 2015 | – | ![]() |
ex VGM Meißen #13 | – |
| #135 | MAN NL223 | 2000 | 2015 | – | ![]() |
ex VGM Meißen #8 | – |
| #136 | MAN NL223 | 1998 | 2015 | – | ![]() |
ex CeBus Celle #65 | – |
| #137 | MAN NL263 | 2002 | 2015 | – | ![]() |
ex BSVAG Braunschweig #0201 | – |
| #138 | MAN NL263 | 2002 | 2015 | – | ![]() |
ex BSVAG Braunschweig #0203 | – |
| #139 | MAN NL223 | 1998 | 2016 | – | ![]() |
ex Stadtwerke Leoben #68 | klimatyzacja kierowcy |
| #140 | MAN NL263 | 1999 | 2016 | 2023 | ![]() |
ex VBK Kipp #99-67 | monitoring, tylne drzwi na CG, odbudowany po pożarze silnika w 2017r. |
| #141 | MAN NL313 | 2003 | 2017 | – | ![]() |
ex VKU Kamen #03-67 | klimatyzacja całopojazdowa, monitoring, tylne drzwi na CG |
| #191 | MAN NL223 | 2000 | 2014 | – | ![]() |
ex Kossmann Recklinghausen #203 | dwudrzwiowy |
| #192 | MAN NL223 | 1999 | 2015 | 2020 | ![]() |
ex Cuprum Travel Lubin #108 | dwudrzwiowy |
Początkowe malowania pojazdów:
Numery taborowe:
#117, #118, #121, #122
Numery taborowe:
#119, #125
Numery taborowe:
#120
Numery taborowe:
#123
Numery taborowe:
#126
Numery taborowe:
#127, #134, #135
Numery taborowe:
#128
Numery taborowe:
#129
Numery taborowe:
#130
Numery taborowe:
#131
Numery taborowe:
#132
Numery taborowe:
#133














