Skip to main content

MAN NL223/NL263/NL283/NL313

Historia modelu i dane techniczne:

MAN A21 (NL 223/263/283/313) to trzecia generacja autobusów niskopodłogowych która trafiła do produkcji w 1998r. W niektórych opcjach posiadają 100% niskiej podłogi – także w drzwiach tylnych. Autobus pod względem parametrów jest bardzo zbliżony do poprzednika. Poprawiono największe niedociągnięcia. MAN A21 posiada znacznie nowocześniejszą linię nadwozia.
          Najstarsze egzemplarze powoli są wycofywane na zachodzie Europy i sprzedawane do przedsiębiorstw także w Polsce.

Dane techniczne:

Silnik

MAN D0826 | MAN D2866

Pojemność

6870 ccm | 11 967 ccm

Moc silnika

220 KM | 260 KM | 280KM | 310 KM

Ilość miejsc

zależna od wersji 95-100 (30-35 siedzących)

Układ drzwi

2-2-2 | 1-2-2 | 2-2-0

Długość

11950 mm

Szerokość

2550 mm

Wysokość

2880 mm

Wysokość podłogi

340 / 340 / 588 mm  |  340 / 340 / 340 mm

W komunikacji miejskiej Nowego Sącza:

Do Nowego Sącza w 2010r. sprowadzone zostały dwa autobusy MAN NL223. Pojazdy były używane, służyły wcześniej w niemieckim Offenbach am Main. Autobusy te posiadają w wyposażeniu między innymi elektrycznie otwierane drzwi. W roku 2012 trafił do MPK kolejny używany MAN NL223 (#119) – tym razem z Austrii z Klagenfurt. Autobus posiada klimatyzację dla kierowcy, środkowe drzwi są odskokowo-przesuwne, inny jest też układ siedzeń. W tym samym roku przybył MAN NL263 z Postbus Wien – autobus ten posiada 100% niskiej podłogi i pełną klimatyzację. Jako pierwszy został przemalowany w barwy MPK i był w pierwszym okresie flagowym autobusem. Kolejne dwa MANy (#121 i #122) pochodzą tak jak pierwsze z Offenbach am Main. #123 to MAN NL263 z komunikacji miejskiej Berlina (pełna klimatyzacja, elektryczne drzwi, 100% niskiej podłogi), #124 pochodzi z Ingolstadt, gdzie trafił do komunikacji miejskiej z rąk prywatnego przewoźnika – z tego powodu jest bardzo odmiennie wyposażony: między innymi w sporadycznie spotykane drzwi odskokowo-przesuwne w układzie 1-2-2. #125 to NL223 pochodzący z Austrii z Klagenfurt (tak jak bliźniaczy #119). #126 ma identyczny rodowód jak #120. #127 to NL223 z komunikacji miejskiej z Meißen, ma wszystkie okna otwierane i dzieloną przednią szybę. #128 pochodzi z Francji z miejscowości Béziers, posiada nietypowe wysokie siedzenia. Pierwszym MANem, który zasilił szeregi MPK w 2014 jest #191. Jest to swoista ciekawostka taborowa, ponieważ pojazd posiada drzwi w układzie 2-2-0. Kolejny to #129, pojazd bliźniaczy do #124, lecz z mocniejszym silnikiem (310KM). #130 pochodzi z niemieckiego Kamen, ma fotele lotnicze i pełną klimatyzację. #131 to NL313 z Berna ze Szwajcarii (z poczty szwajcarskiej), posiada z tyłu haki na bagażnik. #132 przyjechał do nas z Kędzierzyna-Koźla – jest jedynym MANem A21 we flocie MPK Nowy Sącz, który od nowości służy w Polsce. #133 to już 3 MAN z Klagenfurtu, jednak po drodze jeździł jeszcze w Döhler-Reisen Chemnitz. Pod koniec marca dotarły #134 i #135, bliźniacze do #127. W czerwcu zakupiono #136, który pochodzi z niemieckiego Celle, pojazd jest z pierwszej „rozpoznawczej” serii i posiada odmienne światła i przedni zderzak. W lipcu szeregi MPK zasilił drugi pojazd w układzie drzwi 2-2-0, który wcześniej jeździł przez pewien czas w Lubinie, a pochodzi z Wurzburga. Wrzesień 2015r. przyniósł zakup dwóch MANów NL263 z Brunszwiku. Pojazdy otrzymały numery taborowe: #137 i #138. Zakupy używek w roku 2016 rozpoczęła dostawa #139, który wcześniej jeździł w Leoben, ale pochodzi z Klagenfurtu. W sierpniu kupiono #140, czyli NL263 z VBK Kipp. W marcu 2017r. zadebiutował #141. Ostatnie dwa autobusy tylne drzwi mają otwierane przez pasażera za pomocą tzw. ciepłego guzika. W sierpniu 2020r. #192 spłonął w wyniku pożaru na zajezdni. Od 2020r. zaczęto  wycofywać z eksploatacji ten model. 

Nr tab. Marka i typ Data produkcji Rok zakupu Rok kasacji Barwy fabryczne Poprzedni właściciel Uwagi
#117 MAN NL223 1999 2010 2024 ex Offenbach am Main #13
#118 MAN NL223 1999 2010 2022 ex Offenbach am Main #14
#119 MAN NL223 1999 2012 2023 ex Klagenfurt #50 klimatyzacja kierowcy
#120 MAN NL263 1999 2012 2020 ex Postbus Wien #2631 klimatyzacja całopojazdowa
#121 MAN NL223 1999 2012 ex Offenbach am Main #15
#122 MAN NL223 1999 2012 ex Offenbach am Main #16
#123 MAN NL263 2001 2013 ex Berlin #1237 klimatyzacja całopojazdowa
#124 MAN NL263 2001 2013 2020 ex Ingolstadt #115
#125 MAN NL223 1999 2013 2020 ex Klagenfurt #35 klimatyzacja kierowcy
#126 MAN NL263 1999 2013 ex Postbus Wien #2634 klimatyzacja całopojazdowa
#127 MAN NL223 2000 2013 2022 ex VGM Meißen #38
#128 MAN NL223 1998 2013 ex Bus Occitan Béziers #507
#129 MAN NL313 2001 2014 2021 ex Feniks V Gliwice #591
#130 MAN NL263 2001 2014 2021 ex VKU Kamen #01-67 klimatyzacja całopojazdowa
#131 MAN NL313 2002 2014 2020 ex PostAuto Bern #4
#132 MAN NL223 2002 2014 Sprzedany w kwietniu 2025r. ex MZK Kędzierzyn-Koźle #107
#133 MAN NL223 1999 2015 ex Döhler-Reisen Chemnitz klimatyzacja kierowcy
#134 MAN NL223 2000 2015 ex VGM Meißen #13
#135 MAN NL223 2000 2015 ex VGM Meißen #8
#136 MAN NL223 1998 2015 ex CeBus Celle #65
#137 MAN NL263 2002 2015 ex BSVAG Braunschweig #0201
#138 MAN NL263 2002 2015 ex BSVAG Braunschweig #0203
#139 MAN NL223 1998 2016 ex Stadtwerke Leoben #68 klimatyzacja kierowcy
#140 MAN NL263 1999 2016 2023 ex VBK Kipp #99-67 monitoring, tylne drzwi na CG,
odbudowany po pożarze silnika w 2017r.
#141 MAN NL313 2003 2017 ex VKU Kamen #03-67 klimatyzacja całopojazdowa, monitoring,
tylne drzwi na CG
#191 MAN NL223 2000 2014 ex Kossmann Recklinghausen #203 dwudrzwiowy
#192 MAN NL223 1999 2015 2020 ex Cuprum Travel Lubin #108 dwudrzwiowy

Początkowe malowania pojazdów:

schematy odpowiadają latom dostaw

Numery taborowe:

#117, #118, #121, #122

Numery taborowe:

#119, #125

Numery taborowe:

#120

Numery taborowe:

#123

Numery taborowe:

#126

Numery taborowe:

#127, #134, #135

Numery taborowe:

#128

Numery taborowe:

#129

Numery taborowe:

#130

Numery taborowe:

#131

Numery taborowe:

#132

Numery taborowe:

#133