Solbus B9,5
Historia modelu i dane techniczne:
W 2001 r. z Kujawskich Zakładów Napraw Samochodów, które przez wiele lat zajmowały się remontowaniem różnego typu autobusów, wydzielono prywatną fabrykę Solbus. Początkowo fabryka ta produkowała autobusy na licencji czeskiego producenta – firmy SOR. Na bazie tej licencji powstał projekt lokalnego autobusu Solbus C 9,5, a później także w wydłużonej wersji C 10,5.
Rok później firma odpowiedziała na zapotrzebowanie miejskich zakładów komunikacyjnych zwłaszcza z miast średniej wielkości, prezentując ten sam model w wersji miejskiej oznaczonej symbolem B 9.5. Pierwszy egzemplarz w 2003 r. trafił właśnie do Nowego Sącza, który dość chętnie wprowadził autobusy tej marki.
Wersja miejska autobusu ma pojemność 86 pasażerów (w tym 25 na miejscach siedzących) i jest pojazdem całkowicie wysokopodłogowym. Wyposażona jest w silnik produkowany przez Iveco. Teoretycznie większą trwałość pojazdu zapewnia wykorzystanie sporej ilości elementów wykonanych z tworzyw sztucznych. Nie zmienia to jednak faktu, że model ten jest dość awaryjny.
Kariera Solbusa B 9,5 okazała się poza tym być wyjątkowo krótką. Już w 2007 r. firma SOR wypowiedziała wspomnianą licencję i w rezultacie model ten został wycofany z produkcji. Z tego powodu w taborze polskich przewoźników znajdują się jedynie 62 egzemplarze Solbusa B 9,5.
Przez cały okres produkcji autobus ten wytwarzany był praktycznie bez zmian w projekcie. Pewna partia autobusów jedynie otrzymała przednie reflektory podwójne okrągłe zamiast prostokątnych.
Dane techniczne:
Silnik | Iveco F4AE0682 |
Pojemność | 5 880 ccm |
Moc silnika | 239 KM |
Ilość miejsc | 86 (w tym 25 siedzących) |
Układ drzwi | 1-2-0 lub 1-2-1 |
Długość | 9580 mm |
Szerokość | 2480 mm |
Wysokość | 2950 mm |
Wysokość podłogi | 600 / 600 / 800 mm |
Dodatkowe wyposażenie | ABS, ASR, w niektórych wina dla niepełnosprawnych |
W komunikacji miejskiej Nowego Sącza:
W samym Nowym Sączu jest ich 8 (5 wersji) – otrzymały numery taborowe od #58 do #65 i przeważnie obsługują linie o nieco mniejszym natężeniu ruchu pasażerskiego. Dwa pierwsze wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów, ostatni egzemplarz jest dwudrzwiowy w wersji podmiejskiej – na początku eksploatacji wyposażony był w zasłonki.
W lipcu 2018r. ze ze względu na zły stan kratownicy wycofany został #58, czyli prototypowy, pierwszy złożony przez Solbusa autobus na licencji czeskiego SORa. Wdrożenie do eksploatacji nowych MANów zakończyło w marcu 2019r. eksploatację Solbusów #59, #61, #62 i #63. W czerwcu wycofano #60 oraz #64. W grudniu wycofano także #65.
| Nr tab. | Marka i typ | Data produkcji | Rok zakupu | Rok kasacji | Barwy fabryczne | Uwagi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| #58 | Solbus B9.5 | 2002 | 2003 | 2018 | ![]() |
automatyczna skrzynia biegów |
| #59 | Solbus B9.5 | 2003 | 2003 | 2019 | ![]() |
automatyczna skrzynia biegów |
| #60 | Solbus B9.5 | 2004 | 2004 | 2019 | ![]() |
– |
| #61 | Solbus B9.5 | 2004 | 2004 | 2019 | ![]() |
– |
| #62 | Solbus B9.5 | 2004 | 2004 | 2019 | ![]() |
– |
| #63 | Solbus B9.5 | 2005 | 2005 | 2019 | ![]() |
– |
| #64 | Solbus B9.5 | 2005 | 2005 | 2019 | ![]() |
– |
| #65 | Solbus B9.5 | 2007 | 2007 | 2019 | ![]() |
dwudrzwiowy |
Początkowe malowania pojazdów:
Numery taborowe:
#58
Numery taborowe:
#59
Numery taborowe:
#60 – #62
Numery taborowe:
#63, #64
Numery taborowe:
#65
Dalsze lata eksploatacji pojazdów:
Numery taborowe:
#58
Numery taborowe:
#59
Numery taborowe:
#60 – #62
Numery taborowe:
#62 (począwszy od 2015r.)
Numery taborowe:
#63, #64
Numery taborowe:
#65


